Lyngby-Taarbæk Kommune vælger at fortsætte med KMD som it-leverandør af knap halvdelen af kommunens it-systemer efter et EU-udbud, hvor tre leverandører havde budt.
Kontrakterne, der træder i kraft den første januar, løber over fire år og har en værdi af 44 millioner kroner. Kommunens samlede engagement med KMD ryger dermed op på i alt 60 millioner kroner.
Kommunen udbød i foråret sine servicebureausystemer i EU-licitation. It-systemerne dækker administration af hele socialområdet, ejendomsområdet, økonomiområdet, løn- og personaleområdet med videre.
Seks skræmt væk
Ni it-leverandører bad om udbudsmaterialet, og kommunen modtog bud fra EDB Gruppen, Fujitsu Services og altså KMD.
? Måske var det kravspecifikationen, der skræmte de andre seks leverandører væk, foreslår Kjeld Romer Larsen, it-chef, Lyngby-Taarbæk Kommune.
De øvrige leverandørers bud var funktionalitetsmæssigt på højde med KMD's løsninger, men der var ifølge it-chefen ikke et afgørende økonomisk incitament til at forlade KMD.
It-chefen lagde i valget vægt på, at KMD's løsninger teknisk set fås som en ASP-løsning (Application Service Provider).
? Med en ASP-løsning slipper vi for selv at drive løsningen og for at investere i nye servere, siger Kjeld Romer Larsen.
KMD udtrykker ikke overraskende tilfredshed med, at kommunen har valgt at fortsætte med KMD som leverandør.
Cykelsmedstilbud
Udover de generelle it-systemer har Lyngby-Taarbæk Kommune næsten afsluttet et EU-udbud på IP-telefoni, der skal omfatte 2.500 telefoner på 200 adresser.
? Der fik vi 14 tilbud, og det var bestemt ikke nemt at vælge bortset fra et par "cykelsmedstilbud", som det var hurtigt at sortere fra, siger Kjeld Romer Larsen.
Kommunen regner med at spare en million kroner om året på telefonregningen med IP-telefoni svarende til cirka 20 procent af telefonibudgettet.