Her er hele listen:Sådan klarer 50 danske it-virksomheder sig i Computerworlds store image-undersøgelse

Artikel top billede

(Foto: Christian Wiediger)

Lettere valg af browser, beskeder på tværs af apps og flere krav om datagodkendelse: Her er effekterne af EU's nye regler

EU’s nye Digital Markets Act-lov skal afhjælpe den store dominans, som tech-giganterne har på markedet, og her er, hvad den får af betydning.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs om EU's nyligt vedtaget Digital Markets Act, og hvad de nye regler kan få af betydning.
575
3 min
En ny stor aftale er vedtaget i EU. Der er tale om Digital Market Act, som får betydning for de største tech-selskaber.

Digital Markets Act (DMA) kommer til at gælde for digitale platforme med en markedsværdi på 75 milliarder euro eller mere eller en årlig omsætning i EU på mindst 75 milliarder euro.

Det betyder blandt andet nye regler for diverse gatekeeping-platforme – som regnes for platforme med mindst 45 millioner EU-slutbrugere om måneden.

Formålet er at undgå, at nystartede eller mindre virksomheder møder en mur på vejen på markedet i form af tech-giganternes dominans eller blot bliver opkøbt af de store firmaer for at undgå konkurrence.

DMA opstiller en række krav til tech-giganternes forretninger, som også vil påvirke slutbrugeren.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Gigant-distributøren Also kunne sidste år præsentere en historisk omsætning på 10 milliarder kroner, men nu skuffer toplinjen

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Stor undersøgelse: Mange virksomheder ramt af ransomware-angreb betaler løsesum trods no pay-politik

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Dansk Schrems II-ekspert: Der er alvorlige mangler i dataaftalen mellem EU og USA

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Her er hele listen: Sådan klarer 50 danske it-virksomheder sig i Computerworlds store image-undersøgelse

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Med ny direktør ved roret vinder Microsoft for femte år i træk Image-undersøgelsen: "Vi arbejder altid på at blive bedre, og jeg har fire fokuspunkter"