14 danske fiberselskaber går sammen om ny brancheforening

Fiberselskaber på dansk jord er nu gået sammen om en ny brancheforening, der hedder Tele & Fiberalliancen.

Artikel top billede

De danske energi- og fibernetkoncerner er gået sammen om en ny brancheforening.

Foreningen hedder Tele & Fiberalliancen og er tilknyttet det eksisterende branchefællesskab Green Power Danmark.

Målet er at arbejde for bedre politiske og regulatoriske rammer for medlemmer inden for digitalisering- og tele. Det skriver brancheorganisationen i en pressemeddelelse.

Danmark ventes snart at blive en gigabit-nation, og yderligere en million danskere forventes at tilsluttes fibernettet de kommende år, lyder det.

Udbredelse af fibernettet som en af landets største infrastrukturprojekter giver store muligheder, hvilket åbnet "et gigantisk potentiale for opfindelse af nye teknologiske landvindinger og morgendagens digitale tjenester," fremgår det.

"Med Tele & Fiberalliancen cementerer vi vores fokus og arbejde med den DNA, vi alle deler, nemlig ønsket om at skabe de bedst mulige rammer for udbredelse og brug af digital infrastruktur i Danmark," siger Lars Peter Christiansen, formand for Tele & Fiberalliancen og administrerende direktør i Thy-Mors Energi.

"Vi har som branche været optaget af at udbrede fibernettet til så mange husstande og virksomheder så hurtigt som muligt, for vi ved, at vækst, bosætning og erhvervsudvikling går hånd i hånd med en stærk digital infrastruktur."

Se listen over de stiftende selskaber her:

  • AURA
  • Energi Fyn
  • Energi Ikast
  • EWII
  • Fibia (Andel og NRGi)
  • GEV
  • Jysk Energi
  • MES
  • nef Fonden
  • Nord Energi
  • Norlys
  • RAH / RAH Fiberbredbånd
  • SEF
  • Thy-Mors Energi

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S