Ny EU-sundhedsplatform til 18 millarder kroner skal dele borgeres sundhedsdata på tværs at Europa

I EU skal borgerne fra 2025 til at dele sundhedsoplysninger på tværs af landegrænser i et nyt fælles sundhedssystem. Prisen bliver små 18 milliarder kroner - og det er bare starten på de planlagte digitale sundhedsinvesteringer fra EU's side.

Artikel top billede

(Foto: Francois Genon)

EU's European Health Data Space er en ny platform, som fra 2025 skal give borgere adgang til deres e-recepter og sundhedsjournaler online, så EU-borgere kan rejse rundt i EU og stadig få adgang til deres helbredsoplysninger.

Det meddeler Europa-Kommissionen tirsdag ifølge Bloomberg.

Systemet vil blive forbundet med alle 27 EU-medlemslande, og forskere og medicinalvirksomheder vil også få adgang til anonymiserede data for at forbedre udviklingen af ​​medicin.

Det vil blandt andet involvere at lave personlig kræftbehandling eller bruge kunstig intelligens.

Også regulatorer og politiske beslutningstagere vil kunne få adgang til at forbedre sundhedspolitiske beslutninger.

"Med det europæiske sundhedsdatarum kan vi udnytte kraften i sundhedsdata og få stærkere sundhedsforskning, mens borgerne er i kontrol over deres data til enhver tid," udtaler EU-sundhedskommissær Stella Kyriakides i forbindelse med sagen.

"Det vil være en game changer for, hvordan vi leverer sundhedsydelser og sundhedsløsninger, der altid er til gavn for borgere og patienter," lyder det videre.

Omkostningerne ved at skabe det europæiske sundhedsdatarum vil ifølge en EU-konsekvensvurdering være mellem 700 millioner euro og 2,5 milliarder euro - over 18,5 milliarder danske kroner.

Kommissionen anslår desuden, at EU-landene vil bruge yderligere 12 milliarder euro - næsten 90 milliarder kroner - på at digitalisere deres sundhedssystemer bredere.

De store investeringer skal skabe flere fordele ved en koordineret fælles tilgang til sundhed i Europa, som der er kommet særligt fokus på i forbindelse med pandemien.

Annonceindlæg fra Computerworld

AI skal frigøre tid og skabe nærvær i samtalen med borgeren

Flere kommuner går nu i gang med at bruge AI-understøttet dokumentation. Målet er, at sagsbehandlere skal bruge mindre tid på referater og registrering – og mere tid på nærvær i mødet med borgeren.

Navnenyt fra it-Danmark

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect