Artikel top billede

Startup-kometen Gorillas i kæmpe fyringsrunde – kan være på vej til at forlade Danmark

Mindre end et år efter sin lancering i Danmark bliver der nu sået tvivl om den tyske startup-komet Gorillas fremtid på det danske marked.

Det er mindre end et år siden, at den fremadstormende tyske dagligvare app Gorillas gjorde sin entre på det danske marked med bulder og brag.

Men selskabets, der både i København og Aarhus lover at levere dagligvarer i løbet af 10 minutter, sår nu tvivl om sin fremtid på det danske marked.

Gorillas har netop meddelt, at det fyrer 300 ud af 600 af sine kontoransatte, og i den forbindelse oplyser selskabet, at det nu vil målrette sin indsats mod det tyske, franske, britiske, amerikanske og hollandske marked, der står for 90 procent af indtjeningen.

På det danske, spanske, belgiske og italienske marked oplyser selskabet i et blogindlæg, at fremtiden er uvis, og at selskabet nu overvejer “alle strategiske muligheder for Gorillas brandet”.

Uvished om dansk marked

Det er endnu uklart, hvad den formulering dækker over, men Computerworld har været i kontakt med Gorillas i Danmark, og spurgt om det betyder, at Gorillas planlægger at forlade det danske marked.

I et skriftlige svar fremsendt af Gorillas pr-bureau Help PR oplyser Ann-Sophie Adamsen, kommerciel direktør for Gorillas i Norden, følgende:

"Vi er i øjeblikket ved at gennemgå de strategiske muligheder i de fire nævnte lande, herunder Danmark, og vil beslutte, hvordan vi skal gå videre, når vi har analyseret dem," lyder det fra hende.

Da Gorillas blev lanceret i København, var selskabet indehaver af den uofficielle titel som “Europas hurtigste voksende startup.”

Selskabet blev stiftet i Berlin i foråret 2020, hvor selskabet under corona-nedlukninger fik ekstrem vind i sejlene.

I de følgende år har selskabet bredt sig til mere end 60 forskellige europæiske byer, og i marts 2021 rejste Gorillas 290 millioner dollar i en kapitalrunde.

Satser på quick-commerce

Gorillas definerer sig selv som en spiller på “quick commerce-markedet,” hvor selskabet blandt andet konkurrerer mod virksomheder som Wolt og Uber Eats, som ligeledes har forretningsmodeller, som tager udgangspunkt i at leveringer skal tælles i minutter i stedet for timer.

Da Computerworld i fjor interviewede Ann-Sophie Adamsen, kommerciel direktør for Gorillas i Norden, forklarede hun, at det var hendes forventning, at Gorillas vil kunne etablere sig som den førende quick-commerce-virksomhed i Danmark

“Det, jeg kan sige, er, at vi arbejder på at udfri potentialet. Jeg håber, at danskerne tager supergodt imod os, og derfor forventer jeg også, at vi vil opnå signifikant vækst og etablere os som den førende quick-commerce-leverandør på det danske marked,” sagde hun.

Opdateret med kommentar fra Gorillas klokken 16.10