Artikel top billede

(Foto: © Bill Frakes 2017)

Apple-chefen Sarah Herrlinger har i årtier skabt innovative it-løsninger til folk med handicap: Nu deler hun sine bedste råd med Computerworlds læsere

Interview: Har du overvejet om dine produkter kan bruges af folk med handicap? Ifølge Apple-chefen Sarah Herrlinger er det noget, som du bør undersøge. Ikke alene fordi, det er moralsk rigtigt, men også fordi du skaber bedre produkter og en større og mere loyal kundebase.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Vil du sikre dig, at dine produkter er designet tilgængeligt? Få Sarah Herrlingers råd til, hvordan du kommer i gang
  • Få svaret på, hvorfor det ikke alene er moralsk rigtigt at designe med henblik på tilgængelighed, men også giver forretningsmæssig mening
  • Få indblik i hvordan Apple griber designprocessen an
1.058
5:30 min
Mit Apple Watch adskiller sig en lille smule fra de fleste andres.

Mens mange andre Apple Watch-brugere hver time får en besked om, at det er tid til at stå, så får jeg en besked om, at der er tid til at køre.

Mit Apple Watch måler heller ikke skridt, men “tag” og kalorieudmålingen er justeret til at tage højde for, at jeg bruger en kørestol i stedet for mine ben, når jeg skal bevæge mig rundt.

Drivkraften bag udviklingen af funktioner som disse er Apples globale chef for tilgængelighed, Sarah Herrlinger.

Årtiers erfaring
Hun har arbejdet med området i næsten 20 år, og Apple har siden 1985 haft en afdeling, som udelukkende beskæftiger sig med at gøre selskabets løsninger tilgængelige for personer med handicap.

Men hvad kan andre virksomheder lære af de mange erfaringer, som Apple har gjort sig på området gennem de seneste årtier, og hvorfor giver det i det hele taget mening at investere i et område, der henvender sig til så relativt få mennesker?

Det spurgte jeg Sarah Herrlinger om, da hun for nylig tonede frem på min Macbooks skærm via en videoforbindelse fra et sted, som jeg formoder er i Apples hovedkvarter i Cupertino.