Danmark har tabt pusten på digitaliseringen: "Alle lande investerer massivt i teknologi, og vi forbliver ikke førende, hvis ikke vi skruer op for ambitionsniveauet"

Danmark har været frontløber på digitaliseringen i årevis, men hvis den placering skal sikres i fremtiden kræver det flere investeringer, lyder det fra IT-Branchen.

Artikel top billede

(Foto: IT-Branchen)

Hvis Danmark skal blive ved med at beholde den digitale førertrøje i Europa, så kræver det massive investeringer i teknologi og digitalisering.

Sådan lyder opråbet fra IT-Branchen, efter regeringen netop har udgivet sin redegørelse om Danmarks digitale vækst.

I rapporten slår regeringen selv fast, at selvom Danmark ligger i front blandt verdens mest digitaliserede lande, så haler de andre europæiske lande ind på os.

Derfor advarer IT-Branchen også regeringen om at Danmark risikerer at tabe fart i forhold til de andre lande.

”Danmark var et af de første lande, der opbyggede et databaseret og digitalt offentligt fundament, og det kan vi være stolte af. For det har skabt velstand, vækst og givet os en konkurrencefordel, som vi i dag nyder godt af globalt,” siger Natasha Friis Saxberg i en kommentar til Computerworld.

”Men vi har tabt pusten. Alle lande investerer massivt i teknologi, og vi forbliver ikke førende, hvis ikke vi skruer op for ambitionsniveauet. Så der er behov for fortsat at understøtte den digitale transformation,” fortsætter hun.

Bundskraber på cybersikkerhed

Et af de områder, hvor Danmark allerede er sakket bagud er på cybersikkerhed, hvor Danmark scorer en plads som nummer 32 på internationale ranglister over god it-sikkerhed.

”Vi er førende, når det kommer til digitale løsninger til borgerne og erhvervslivet, men vi er bagud, når det handler om at beskytte vores digitale samfund. Og det gør os sårbare overfor de it-kriminelle,” siger Natasha Friis Saxberg.

En undersøgelse fra Global Cybersecurity Index har tidligere vist, at Danmarks digitale sikkerhed ligger langt bagefter lande, vi normalt sammenligner os med.

Regeringens rapport viser desuden, at selvom danske myndigheder og en række toneangivende virksomheder ligger langt foran på digitaliseringen, så er der fortsat lang vej igen for de små og mellemstore virksomheder.

Hos IT-Branchen peger man samtidig på, at der er et stort ønske om at få hjælp til digitalisering fra de mindre virksomheder.

”Mange blev under coronaen tvunget til at digitalisere deres forretning, da de fra den ene dag til den anden ikke længere kunne få fysisk kontakt til kunder, leverandører og medarbejdere. Og det har været en positiv oplevelse for mange, da de både har oplevet øget omsætning og produktivitet, som også har ført til flere medarbejdere og gladere medarbejdere,” siger Natasha Friis Saxberg.

Regeringen peger selv på en række initiativer, som allerede er blevet sat i søen for at hjælpe de mindre virksomheder med at blive mere digitale.

Det gælder blandt andet en række forslag, der er en del af regeringens seneste digitaliseringsudspil.

Annonceindlæg fra Computerworld

Open Source AI er på vej ind i kommunerne

Med OS2ai forsøger Aarhus Kommune og OS2-fællesskabet at give offentlige medarbejdere adgang til generativ AI uden at gøre kommunerne mere afhængige af amerikanske techgiganter.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til lokal IT på Flyvestation Skalstrup

Region Sjælland

Danoffice IT

Infrastructure Specialist

Københavnsområdet

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Netværksspecialist med indsigt i C2 systemer til opbygningen af Forsvarets anti-drone-program

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S