Kameraet får lov til at fylde næsten hele bagsiden på denne ekstreme toptelefon fra Xiaomi

Kinesiske Xiaomi er ude med en ekstrem 'Ultra'-kameramobil.

Artikel top billede

(Foto: Xiaomi PR)

Kameraet er en af de vigtigste komponenter i en smartphone, men også en af de mest udfordrende, da fysikkens love sætter grænser for hvor meget lys - og dermed hvor gode billeder - de små sensorer kan optage.

Den kinesiske smartphone-producent Xiaomi synes at have indset, at der ikke var nogen vej udenom at maksimere størrelsen på kameraet i sin nyeste toptelefon: Xiaomi 12S Ultra.

Her har selskabet klemt en såkaldt ’1” sensor’ med næsten tre gange større areal end den man i dag finder i eksempelvis Apples toptelefoner (1/1,65”).

Sensoren leverer 50 megapixels og er udviklet i samarbejde med Sony, mens optik-specialisterne fra Leica er med ind over den lysstærke f/1,9 optik.

At kameraet er noget særligt, gør selskabet opmærksom på, ved at lade et glasparti fylde næsten hele mobilens bagside på tværs – denne gemmer dog på to øvrige kameramoduler, der sikrer henholdsvis ultravidvinkel og fem gange optisk zoom.

I alt dækkes brændvidderne mellem 12 og 120mm, mens digital zoom lover op til 120 gange forstørrelse.

Også en vild telefon

Resten af Xiaomi 12s Ultra telefonen er også skabt til superlativerne.

Kræfterne leveres af Qualcomms stærkeste processor til dato, en Snapdragon 8 Plus Gen 1, som får op til 12 gigabyte ram og 512 gigabyte lager at arbejde med, når Android 12 skal drives frem.

Det fødes af et 4.860 mAh stærkt batteri, der kan lades med svimlende 67 watt (kablet) eller 50 watt (trådløst).

Skærmen strækker over 6,7 tommer opdateres med mellem en og 120 Hz og er af Quad HD typen.

Prisen på herligheden debuterer ved 5.999 yuan i det kinesiske hjemmemarked, for billigste konfiguration med otte gigabyte ram og 256 gigabyte lager, mens topkonfigurationen løber op i 6.999 yuan. Det svarer til henholdsvis 6.390 og 7.450 kroner før eventuelle afgifter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S