Telenor øger omsætningen – men vinker farvel til titusindvis af mobilkunder

Teleselskabet Telenors seneste regnskab byder på sorte tal på bundlinjen og øget omsætning, men må samtidig vinke farvel til 28.000 mobilkunder over et år.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Tele- og netværksselskabet Telenor præsenterer denne uge et pænt regnskab trods enkelte udfordringer på nogle af forretningsområderne.

Omsætningen for andet kvartal 2022 er tæt på runde milliard-milepælen, med aktiviteter for i alt 993 millioner kroner, næsten 70 millioner kroner mere end i samme periode sidste år.

Indtjeningen før skat (EBITDA) lander dog to procent under sidste års periode på 256 millioner kroner, mod 261 tidligere.

Administrerende direktør Lars Thomsen forklarer afmatningen med øgede udgifter til særligt el:

”De stigende udgifter til el, generelle prisstigninger og øget aktivitetsniveau sammenlignet med samme periode sidste år påvirker det samlede resultat negativt. Men underliggende har det været et rigtig godt kvartal. Hvis vi tog de stigende elpriser ud af ligningen, ville andet kvartal se overordentligt positivt ud. Vores drift er sund og stabil, og i den kommende tid vil vi fortsætte med at investere i digitalisering af forretningen og den gode kundeoplevelse og i modernisering af vores netværk.”

Siver mobilkunder

Mens Telenors omsætning vokser, har selskabet sivet mobilkunder over det seneste år.

Ifølge regnskabet tæller Telenor 1.655.000 mobilkunder, mod 1.683.000 i andet kvartal 2021. Det svarer til et tab på 28.000 mobilkunder og 1,7 procent af den kundebase på et år.

Der er dog en beskeden fremgang at spore i forhold til første kvartal 2022, hvor Telenor talte 1.653.000 mobilkunder.

Blandt bredbåndskunderne er der til gengæld positive takter at se, hvor kundebasen er vokset med 6,3 procent fra 111.000 til 118.000 over det seneste år.

Telenor-koncernen favner ud over selskabet Telenor også over teleselskabet CBB Mobil, som begge opererer på koncernens telenetværk sammen med Telia.

I Danmark beskæftiger Telenor 1.100 ansatte og driver 40 butikker.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job