Netflix afværger katastrofe-regnskab og tror på ’en særdeles optimistisk fremtid’

Netflix afværger den helt store kundeflugt og ser lyst på fremtiden ovenpå sit seneste regnskab.

Artikel top billede

(Foto: Napoleon Schwan/Pixabay)

Et tal skulle visse sig at være meget afgørende i streaming-tjenestens Netflix netop afleverede kvartalsregnskab: Antallet af abonnenter.

Det tal skulle indikere i hvilket omfang, vækstkurven var knækket for den toneangivende tjeneste, som efter flere års fremgang meldte at antallet af abonnenter skulle dykke drastisk.

I april lød det fra selskabet, at man så ind i en decideret medlemsflugt, med forventningen om at man ville tælle to millioner flere abonnenter. Indtjeningen forventes samtidig at lide af den styrkede dollarkurs. Alt dette bidrog til at martre aktiekursen, som mistede 67 procent siden toppen i efteråret 2021.

Det senest leverede regnskab tog dog brodden af de værste kriseudsigter, ved at Netflix kunne melde om 970.000 færre abonnenter i stedet for de frygtede to millioner.

Samtidig spår selskabet at bruger igen vil strømme til i de kommende måneder, med forventning om en million nye abonnenter en gang i september. Samtidig giver Wall Street analytikere et mere positivt skøn på 1,84 millioner nye abonnenter over det indeværende kvartal, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Samtidig arbejder selskabet på at få en ny reklamefinansieret model søsat en gang i 2023, hvilket yderligere styrker selskabets optimistiske udsyn.

”Vi tror på en særdeles optimistisk fremtid for streaming,” noterer administrerende direktør Reed Hastings ved et investormøde.

De positive meldinger fik selskabets aktiekurs til at stige med otte procent.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil