Intel leverer den største regnskabsskuffelse i over 20 år: ”Vi tror vi har ramt bunden”

Den amerikanske chip-gigant leverer et af selskabets mest skuffende kvartalsregnskaber i sin historie. Her gik det helt galt.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

USA’s førende chip-producent har igennem de seneste år kæmpet sig igennem voldsomme teknologiske og ledelsesmæssige kriser og selskabets strabadser synes ikke at være overståede endnu.

Af selskabets seneste regnskab fremgår det, at chip-kæmpen igennem det seneste kvartal har leveret langt under forventning.

Det ses i selskabets indtjening, som lander på 0,29 amerikanske dollar per aktie, langt under de forventede 0,70 dollar per aktie.

Samtidig er toplinjen dykket med hele 22 procent til 15,32 milliarder dollar på bare et år.

Dermed lander det 14 procent under det forventede omsætningsfald, hvilket udløser den største investor-skuffelse siden 1999, skriver finansmediet CNBC.

Dækningsbidraget er der også skåret dybt ned i, ved at svinde fra 50,4 til 36,5 procent over det sidste år.

Rammer bunden

Intels administrerende direktør Pat Gelsinger erkender ovenpå det rystende regnskab, at selskabet har døjet med ekskveringen på nogle områder, mens det samtidig forklarer sig med den usikre verdensøkonomi og et markant fald på efterspørgslen indflydelse på regnskabet.

”Andet kvartal afspejler også svagheder i vores eksekvering indenfor produktudvikling og opstarten af AXG (Intels nyslåede grafikkort-afdeling, Accelerated Computing Systems and Graphics Group, red.),” påpeger han.

Samtidig påpeger selskabets CFO, David Zinsner, at små og mellemstore virksomheder har været tilbageholdende med at opgradere maskinparken, mens enterprise-segmentet har holdt stand.

Han tror samtidig på, at udviklingen markerer et globalt lavpunkt for Intel, som snart kan se frem til højere priser og forbedrede som vil kunne udløse margener på mellem 51 og 53 procent

”Vi tror, vi har ramt bunden,” noterer han.

Tidligere på måneden kom dem frem, hvordan selskabet havde i sinde at komme bugnende overskudslagre af chips til livs.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics