Danske dagblade frikender ny link-database

En ny nyhedstjeneste fra Eniro søger og linker direkte til danske medier, og det må den godt, mener Danske Dagblades Forening. Tidligere fik foreningen lukket Newsbooster, der opererede med dybe links. Den nye tjeneste får blot et vågent øje.

Danske Dagblades Forening, DDF, frikender blankt internetportalen Eniros nye tjeneste, der stikker snablen ned i de danske medier efter nyheder og linker direkte til dem.

Det sker, selv om tjenesten umiddelbart har masser tilfælles med Newsbooster, der måtte lukke efter en retssag kørt af netop DDF.

- Så vidt jeg kan bedømme, er der tale om to vidt forskellige tjenester. På nuværende tidspunkt ser vi tiden lidt an. Der er ikke nogen grund til at jage spøgelser, siger Holger Rosendal, der er chefjurist hos DDF.

Danske Dagblades Forening fik i 2003 sørget for, at Newsbooster lukkede og slukkede, fordi tjenesten brugte dybe links til at formidle nyheder, som andre medier havde skrevet.

Nyhedstjenesten på Eniro består af en søgefunktion, der søger i en række af de største danske nyhedsmedier. Resultaterne linker direkte videre til de enkelte mediers sider.

Dybe links er ok

Holger Rosendal mener ikke, at der umiddelbart er nogen grund til at gå efter Eniro på nuværende tidspunkt.

- Newsbooster var en tjeneste, hvor brugerne selv skabte systematikken og for eksempel kunne få søgeresultater tilsendt. Eniro-tjenesten er simpelthen et søgefelt a la Google, hvor du selv taster ind. Men vi holder selvfølgelig øje med, hvordan den udvikler sig, uddyber Holger Rosendal.

Han mener ikke, at der er tale om en kovending fra DDF's side.

- Vi har samme holdning som tidligere. Dybe links har deres berettigelse i journalistikken, når der er tale om enkeltstående tilfælde, siger Holger Rosendal.

Holger Rosendal understreger, at DDF aldrig har haft noget mod dybe links som sådan. Foreningen har blot reageret i de tilfælde, hvor websider for eksempel har levet af andres indhold, og de reaktioner har fået ryddet op i markedet, mener Holger Rosendal.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S