Dansk e-handel oplever for første gang tilbagegang

For første gang nogensinde falder omsætningen i dansk e-handel. Økonomisk usikkerhed er årsagen til, at danskerne bruger færre penge.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Selvom danskerne ofte handler online og er tilfredse med de danske netbutikker, så falder den samlede omsætning i dansk e-handel for første gang nogensinde.

Det skriver Dansk Erhverv på grundlag af e-handelsanalyse for første halvår 2022.

Analysen viser, at forbrugerne handlede for 92,7 milliarder kroner i årets første seks måneder.

Det er et fald på 1 procent sammenlignet med samme periode året i 2021.

”Beløbet er i løbende priser, og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang," siger Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Efter to år, hvor e-handlen har haft medvind på cybercykelstierne under corona, så oplever man nu modvind grundet stor økonomisk usikkerhed, lyder det.

Der er dog nuancer:

”Det er dog vigtigt at understrege, at når vi sammenligner med samme periode i 2019 – altså før coronakrisen – er omsætningen vokset med knap 23. mia. kroner”

Flere, men billigere køb

Der blev i årets første seks måneder foretaget 136 millioner handler.

Det er en million mere end i samme periode året forinden.

Forskellen er dog, at forbrugerne bruger færre penge per handel.

Hvor gennemsnitskøbet i 2021 lå på 653 kroner, så ligger det på 596 kroner i samme periode i 2022.

”Det understreger, at tilbagegangen i høj grad skyldes, at forbrugerne generelt holder igen på grund af den økonomiske usikkerhed. Ikke at forbrugerne dropper netbutikkerne,” forklarer Niels Ralund og fortsætter:

”Handelshyppigheden er stort set den samme som under coronakrisen, og kundernes tilfredshed med netbutikkerne er steget," lyder det.

Forbrugerne vil handle mere online

Selvom de danske netbutikker oplever en nedgang i omsætning, så viser analysen, at der er grund til optimisme.

Et flertal af forbrugerne forventer nemlig, at de vil handle mere i det kommende år.

”Det understreger, at e-handel er blevet en fast og uundværlig del af rigtig mange forbrugeres hverdag. Derfor er jeg også ganske optimistisk på branchens vegne,” siger Niels Ralund og slutter:

"Dansk e-handel voksede med rekordfart under coronakrisen, og det ser ud til at have varig effekt, selvom vi dette halvår ser tilbagegang," lyder det.

De fleste handler foregår over mobilen

Anlysen viser, at en tredjedel af alle køb blev betalt via en mobilapp.

55 procent af alle køb skete via en smartphone eller en tablet.

29 procent af forbruget lander dog i udlandet. Det er en lille stigning sammenlignet med året forinden.

Den tyske gigant Zalando er stadig størst og udgør 6 procent af alle handler.
Det er ny rekord.

Matas og nemlig.com tager henholdsvis anden- og tredjepladsen over de mest anvendte netbutikker.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S