Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Dansk e-handel oplever for første gang tilbagegang

For første gang nogensinde falder omsætningen i dansk e-handel. Økonomisk usikkerhed er årsagen til, at danskerne bruger færre penge.

Selvom danskerne ofte handler online og er tilfredse med de danske netbutikker, så falder den samlede omsætning i dansk e-handel for første gang nogensinde.

Det skriver Dansk Erhverv på grundlag af e-handelsanalyse for første halvår 2022.

Analysen viser, at forbrugerne handlede for 92,7 milliarder kroner i årets første seks måneder.

Det er et fald på 1 procent sammenlignet med samme periode året i 2021.

”Beløbet er i løbende priser, og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang," siger Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Efter to år, hvor e-handlen har haft medvind på cybercykelstierne under corona, så oplever man nu modvind grundet stor økonomisk usikkerhed, lyder det.

Der er dog nuancer:

”Det er dog vigtigt at understrege, at når vi sammenligner med samme periode i 2019 – altså før coronakrisen – er omsætningen vokset med knap 23. mia. kroner”

Flere, men billigere køb

Der blev i årets første seks måneder foretaget 136 millioner handler.

Det er en million mere end i samme periode året forinden.

Forskellen er dog, at forbrugerne bruger færre penge per handel.

Hvor gennemsnitskøbet i 2021 lå på 653 kroner, så ligger det på 596 kroner i samme periode i 2022.

”Det understreger, at tilbagegangen i høj grad skyldes, at forbrugerne generelt holder igen på grund af den økonomiske usikkerhed. Ikke at forbrugerne dropper netbutikkerne,” forklarer Niels Ralund og fortsætter:

”Handelshyppigheden er stort set den samme som under coronakrisen, og kundernes tilfredshed med netbutikkerne er steget," lyder det.

Forbrugerne vil handle mere online

Selvom de danske netbutikker oplever en nedgang i omsætning, så viser analysen, at der er grund til optimisme.

Et flertal af forbrugerne forventer nemlig, at de vil handle mere i det kommende år.

”Det understreger, at e-handel er blevet en fast og uundværlig del af rigtig mange forbrugeres hverdag. Derfor er jeg også ganske optimistisk på branchens vegne,” siger Niels Ralund og slutter:

"Dansk e-handel voksede med rekordfart under coronakrisen, og det ser ud til at have varig effekt, selvom vi dette halvår ser tilbagegang," lyder det.

De fleste handler foregår over mobilen

Anlysen viser, at en tredjedel af alle køb blev betalt via en mobilapp.

55 procent af alle køb skete via en smartphone eller en tablet.

29 procent af forbruget lander dog i udlandet. Det er en lille stigning sammenlignet med året forinden.

Den tyske gigant Zalando er stadig størst og udgør 6 procent af alle handler.
Det er ny rekord.

Matas og nemlig.com tager henholdsvis anden- og tredjepladsen over de mest anvendte netbutikker.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital