LIVE-BLOG:Følg det danske landsholds jagt på guld ved finalen i EM i cybersikkerhed

Artikel top billede

Du kan optage mens du kører eller bede det indbyggede kamera om kun at optage, hvis der sker uheld. (Foto: Peter Hyldahl / Computerworld)

Test: Det er denne GPS du vil have til bilen i stedet for mobilen

Ved at indbygge et dashcam i sin nyeste GPS prøver Garmin at puste liv i et produkt, de fleste af os for længst har udskiftet med vores smartphone. Og Drivecam 76 gør det godt men spørgsmålet er om det er nok til at få dig til at skifte.

At have en GPS under forruden er næsten nostalgivækkende – til gengæld er der flere af os, der har indbygget dashcam for at dokumentere trafik skader med mere.

Og da jeg så at Garmin havde indbygget dashcam i deres nyes Drivecam 76 GPS var jeg tæt på at putte i kurv.

Det er jo genialt til os, der har en bil, der ikke har Apple Carplay og en GPS, der er helt outdated. Og desuden gerne vil have et dashcam i forruden.

Indbygget dashcam der virker

Bag skærmen og under det solide, men meget store mount til ruden, sidder det indbyggede dashcam og filmer ud gennem din forrude.

Det kan let justeres (ved håndkraft), så det peger den rigtige vej og filmer det du vil. Det dækker 140 grader, så du er godt dækket ind.

Du sætter kameraet til at optage når du vil og det kan også køre automatisk. Sker der et uheld vil det også optage det og det hele lagres i mindst 24 timer.

Og det virker faktisk. Jeg har ikke smadret min bil ind i en mur for at prøve funktionen. Men når GPS’en tages af sit rude-mount sker det med et kæmpe ryk – og kameraet kvitterer med en optagelse af behandlingen. Så på dette punkt fungerer dashcam helt som de bedste fra konkurrenterne.

Og det ville da også være underligt andet – eneste forskel er jo at man har bygget det ind som en integreret del af GPS-navigationen. Og det giver samtidig den mulighed, at du kan filme og se på skærmen mens du kører, eller se optagelser på skærmen med det samme.

Giver din gamle Opel nyt liv

Har du en bedaget bil uden alverdens nye teknologi, tænker du sikkert, at du jo bare bruge telefonen. Men her tilbyder Garmin nogle ekstra tricks.

På grund af kameraet kan den scanne vejen og advare om at du kører for tæt på forankørende eller at du er ved at lave et vognbaneskift med mere.

Detaljer som, at du kan få notifikationer fra din smartphone op på skærmen, samt aktuelle brændstofpriser i nærheden er også fint.

Læg dertil at du kan få live vejr opdateringer og stemme assistere det hele, har du altså fuld plade.

Tager lidt rigelig plads i forruden

Alt dette er jo meget godt. Læg dertil en rigtig god navigation og vejledning med meget let læseligt display og det burde være et oplagt valg.

Men efter få dage med den store skærm placeret i min ellers store forrude var jeg lidt træt af det manglende udsyn. Det er naturligvis en smagssag, men for mig blev det et irritationsmoment.

For selvom jeg har en bil med et helt outdated GPS-system, der ikke kan svare sig at opdatere, så får det mig ikke til at skifte. At kunne stemmenavigere min telefon eller finde en ny destination på de 30 sekunder det tager inden lyset skifter til grønt, fungerer jo ret godt.

Og skulle jeg have behov for at dashcam, ville jeg hellere købe et som er permanent placeret i forruden og med et kabel der er lagt snorlige og ikke hænger og dingler ned over instrumentbrættet.

Prisen for et dashcam i løs vægt er også ganske kostbart. For Drivecam 76 koster 3799 kroner med 7” skærm og indbygget dashcam. Uden kamera er prisen 1999 kroner. Og køber du Garmins pt. mindste Dash Cam (Mini 2) skal du slippe 1049 kroner.

Genialt uden anbefaling

Trods det faktum at du ikke vinder på økonomien ved at vælge denne GPS, så er den en fremragende idé.

Men ikke en der kan få en helhjertet anbefaling, da din smartphone alt andet lige er lettere at bruge.

Men skulle jeg vælge en GPS ville jeg bestemt vælge denne, da det er oplagt kun at have én enhed i forruden. Så min anbefaling har så mange forbehold, at det også afspejler en halvlunken karakter, trods mange fordele.


Loading ikon