Reklamegigant advarer: At annoncere på Twitter er med ’høj risiko’

Reklame-giganten bag kampagner fra blandt andet Google, Nestle og Coca Cola anser nu Twitter som et risikofyldt foretagende.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash / Marten Bjork)

En af klodens ledende annoncører, GroupM fra klodens største reklame-gruppe WPP, er begyndt at orientere sin kunder om, at markedsføring på Twitter indebærer en ’høj risiko’.

Gruppen håndterer højt profilerede kunder som Google, Coca Cola, Mars, L’Oreal, Bayer, Nestle og Unilever.

Meldingen kommer efter at to øvrige annonce-giganter, IPG og Omicron, har anbefalet sine kunder til at indstille annoncering på det sociale nyhedsmedie. Det skriver tech-mediet The Verge.

Anbefalingerne kommer efter overtagelsen af Elon Musk har sendt tjenesten ud i en kaotisk periode, med blandt andet massefyringer og masseopsigelser, fejlslagen lancering af en abonnementsmodel og svigtende moderation på platformen.

I følge reklamegiganten vil GroupM se følgende tiltag på platformen, før risikomærkningen fjernes:

  • Retur til ’baseline NSFW’ niveau
  • Nyt it-sikkerheds-, tillids-, privatlivssikring samt sikkerheds-ledelse
  • Oprettelse af interne guidelines
  • Gennemsigtighed vedrørende planer der kan påvirke bruger og brand-sikkerhed.
  • Forpligtelse til moderation af indhold og evne til at håndhæve platformens regler.
En indstilling af annoncering fra klodens største annoncører vil være en streg regning for Elon Musks Twitter, som siden overtagelsen har styrtblødt penge. Ifølge Elon Musk selv, mister virksomheden fire millioner dollar om dagen, svarende til knap halvanden milliard årligt.

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job