Slut med at slette covid-disinformation fra Twitter

Det er slut med at jage og slette eller markere covid-19-relateret disinformation på Twitter-platformen efter Elon Musk fik nøglerne til det sociale medie.

Artikel top billede

Twitter er allerede stoppet med at håndhæve den informationspolitik, der indtilvidere har været på det sociale meide om covid19-vildledende indhold.

Det betyder, at Twitter ikke længere markerer eller fjerner indhold, der er vildlendende i forhold til corona. Denne jagt på dis- eller misinformation ophørte 23. november.

Det skriver det amerikanske medie CNBC sammen med en række andre medier.

Twitters nye administrerende direktør Elon Musk har gennem hele pandemien været en højtråbende kritiker af, hvordan sundhedsembedsmænd reagerede på coronavirus-pandemien.

I første kvartal af 2020 udtalte Musk, at karantæneregler "tvangsfængslede folk i deres hjem mod alle deres forfatningsmæssige rettigheder."

Han sagde også på "The Joe Rogan Experience" podcast i 2020, at dødeligheden af ​​covid-19 var meget lavere end sundhedsembedsmænd anslog på det tidspunkt.

Musk har forpligtet sig til ytringsfrihed på Twitter, hvilket måske delvist kan forklare, hvorfor ændringen blev vedtaget. Men onlinesikkerhedseksperter har hævdet, at hans tilgang har ført til en stigning i hadefulde ytringer, chikane og misinformation på platformen.

Hos nyhedsmediet Reuters har man talt med Twitters tidligere chef for tillid og sikkerhed, Yoel Roth.

Roth sagde tirsdag, at selskabet på sociale medier ikke var mere sikkert under den nye ejer Elon Musk, og advarede i sit første interview siden sin opsigelse i denne måned, at virksomheden ikke længere havde nok personale til sikkerhedsarbejde.

Roth havde tweetet efter Musks overtagelse, at Twitter-sikkerheden med nogle foranstaltninger var blevet forbedret under milliardærens ejerskab.

Adspurgt i et interview på Knight Foundation-konferencen tirsdag, om han stadig havde det sådan, sagde Roth kort: "Nej."

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car