Cisco sidder på 95 procent af markedet for netværksprodukter, og det går slet ikke, mener Hewlett-Packard, der har store ambitioner på området.
På syv år er HP hoppet fra en 11. plads til en andenplads på det danske LAN-marked (Local Area Network). Derfor er HP?s egne forventninger til WAN-salget også høje:
? Vi forudser en samlet vækst inden for netværksløsninger på mindst 30 procent i år. Samtidig stiler vi mod at blive nummer ét på LAN inden for en meget overskuelig årrække, og det er vi allerede meget tæt på at være i flere lande, udtaler Jonas Dalsgaard, HP?s netværksansvarlige for Nordeuropa.
Følger knap markedet
? Undskyld udtrykket, men hvis HP kun har ambitioner om at vokse med 30 procent om året, så følger de knap nok markedsvæksten, siger Jørgen Kragbøll, direktør hos konkurrenten Netdesign.
Selv vokser Netdesign med mere end 30 procent om året alene på at sælge Cisco-produkter og -løsninger.
? Altså hvis HP vil være nummer et, så er det langt fra nok at vokse med 30 procent om året. Cisco vokser fra kvartal til kvartal med 30 til 40 procent, siger Jørgen Kragbøll.
HP er på syv år blevet Danmarks andenstørste leverandør af lokale netværksløsninger til virksomheder (LAN) og vil udnytte denne position til at erobre andele af markedet for WAN-netværksløsninger (Wide Area Network), der sammenkobler virksomheders kontorer rundt om i landet eller på tværs af landegrænser.
Spar 25 procent
? I vores WAN-strategi satser vi på at få en god del af markedet ved at tilbyde virksomheder den højest mulige sikkerhed og besparelser på op til 25 procent i forhold til det nuværende udbud, udtaler Jonas Dalsgaard.
Med lanceringen af sin WAN-strategi kan HP nu kalde sig leverandør af komplette end-to-end-løsninger og er i stand til at imødekomme virksomheders behov for både WAN, LAN og WLAN.
Ifølge konkurrenterne er den største driver på markedet for netværksprodukter i øjeblikket IP-telefoni, og der har HP det problem, at virksomheden ikke selv har IP-telefoniprodukter.
? Jeg tror ikke, at mange vil vælge et lokalnetværk fra HP og så telefonidelen fra Cisco. Der er klare fordele ved at vælge produkter fra én leverandør, siger Jørgen Kragbøll, der som direktør for Netdesign selvfølgelig selv er syltet ind i Cisco fra top til tå.
Han møder mest HP i konkurrence om ordrer til små og mellemstore virksomheder og ser i højere grad HP som produktleverandør end som løsningsleverandør.