Postfirma sagsøger it-firma i domænestrid

Data4u ved Jan Nordmand Andersen har siden 1999 kæmpet mod milliardkoncernen United Parcel Service (UPS) for at få lov til at beholde domænenavnet ups.dk, som UPS hævder, at han har erhvervet i ond tro.

Selvom man er en stor virksomhed, der omsætter for mere end 150 milliarder kroner om året, kan det godt være svært at få sin vilje. Da United Parcel Service i 1999 fandt på at sikre sig også det danske domænenavn ups.dk, viste det sig at være optaget.

Den amerikanske koncern mente, at den havde ret til domænet og anlagde sag mod ejeren Data4u for ad juridisk vej at vriste domænet fra den lille danske it-virksomhed.

Ejeren af Data4u og dermed af domænet ups.dk, Jan Nordmand Andersen, ville ikke slippe sit domæne og tog kampen op.

? Jeg registrerede domænet i foråret 1999 med henblik på at bruge det til salg af UPS'er (Uninterruptable Power Supply, red.) og anede på det tidspunkt ikke, hvem United Parcel Service var. Da de kort tid efter kontaktede mig og sagde, at de havde ret til domænet, og at jeg havde registreret det i ond tro, blev jeg sur, fortæller Jan Nordmand.

Ond tro eller ej

UPS's danske advokat hedder Johan Løje. Han fortæller, at Data4u har registreret mere end 100 domæner, og at det efter hans mening hænger sammen med, at Jan Nordmand vil udnytte domænerne til egen fordel.

? Jan Nordmand har registreret domænet ups.dk og kendte angiveligt ikke til firmaet United Parcel Service. Han siger, at han har tænkt sig at sælge UPS'er via domænet, men det tror vi ikke på, siger Johan Løje.

Det er denne skråsikre overbevisning om, at han handler i ond tro, der får Jan Nordmand til at holde stand, selvom sagen efterhånden har kostet ham temmelig mange penge.

? Jeg nægter at dukke mig udelukkende af økonomiske årsager, selvom de er slemme nok. United Parcel Service har aldrig spurgt pænt, om de måtte overtage mit domæne. De stævnede mig fra starten og har siden forsøgt at tromle mig flad, siger Jan Nordmand.

Virksomhederne først til mølle

Da dk-domænerne blev frigivet før årtusindskiftet kunne virksomheder de første tre måneder registrere de domæner, som de mente at have krav på. Eksempler som irma.dk, nationalbanken.dk og novo.dk er ret oplagte.

? Første derefter fik den brede offentlighed adgang til at registrere domæner, så jeg var sikker på, at alt var i den skønneste orden, siger Jan Nordmand.

Da han modtager et brev fra UPS's advokat er det mere end noget andet den direkte antydning af, at han har erhvervet domænet ups.dk i ond tro, der får ham til at rejse børster.

? Det passer simpelthen ikke, siger Jan Nordmand, der er produktionsingeniør og har mere end 20 års erfaring som programmør og udvikler.

? For mig, og alle dem jeg kender, er en UPS en strømforsyning ikke et pakkefirma. Ups.dk er bare et godt domæne at have for mig, der er selvstændig i it-branchen, siger Jan Nordmand.

Der står sagen nu, og der bliver den stående indtil sidst i april, hvor dommeren i Sø- og Handelsretten formodes at være klar til at behandle sagen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly