Fakturafusk i sag om Ehuset
Sagen om fakturafusk i den hedengangne it-virksomhed Ehuset fortsatte mandag ved retten i Ballerup, hvor selskabets tidligere finansdirektør Kurt Wamberg Rasmussen fastholder, at hans to meddirektører har haft kendskab til den lidt for kreative fakturering i virksomheden. Han forklarede, at det var administrerende direktør Claus Erik Christoffersen, der lærte ham at "fakturere til rampen", en særlig metode, hvor man kan snyde revisorerne til at tro, at fakturerede varer også er sendt af sted. (Berlingske Tidende)
Sejr til frivillige kæder
Franchisekæder og frivillige butikskæder bryder dagligt loven, der forbyder hovedkontoret i kæderne via it-systemer at kunne følge med i hvilke priser, de enkelte butikker tager for varerne. Nu konkluderer en ny rapport fra Konkurrencestyrelsen, at franchise- og frivillige kæder skal have samme konkurrencebetingelser som kapitalkæder. (Berlingske Tidende)
Nu kommer e-fakturaerne
Efter indførelsen af elektroniske fakturaer til offentlige myndigheder fra 1. februar, har en del leverandører klaget over, at de elektroniske regninger ikke når frem til den offentlige kunde. Dermed har en del leverandører måtte vente på betalingerne af deres regninger, hvilket har belastet deres likviditet. De elektroniske fakturaer sendes elektronisk til de offentlige kunder via en såkaldt Vans-leverandør eller et Læs Ind-bureau. Økonomistyrelsen har ansvaret, for implementeringen af elektronisk faktura i det offentlige. Her lyder meldingen, at problemerne nu er ved at være løst. Ifølge kontorchef Thomas Fjeldberg fra Økonomistyrelsen ligger der i dag under 1.000 fakturaer ud af 1,1 millioner afsendte fakturaer, som ikke er nået frem til modtageren. (Erhvervsbladet)
IT- og Telestyrelsen afviser kritik
Massiv kritik af IT- og Telestyrelsen for passivitet får nu styrelsen til at være mere åben om sine aktiviteter. Den magtfulde styrelse mener, at kritikken er uberettiget, men den erkender, at man i styrelsen har været for dårlige til at informere om sine initiativer. Flere analyser har vist, at de danske forbrugere betaler højere priser for dårligere kvalitet end forbrugerne i de øvrige EU-lande, når de bestiller bredbåndsadgang hos de danske teleselskaber. (Morgenavisen Jyllands-Posten)
Filmtjeneste truet af ringe ADSL-forbindelser
Et nyt forretningsområde for Nordisk Film, udlejning af spillefilm via internettet, trues nu af svingende kvalitet i de danske ADSL-forbindelser. Hos landets største ADSL-leverandør TDC afvises kritikken. "Uanset hvilken båndbredde, du har, kan den slags problemer opstå", siger direktør Gert Rieder fra TDC Privat. TDC lancerer selv bredbånds-tv den første maj, hvor ADSL-kunderne kan få leveret en del af TDC Kabel-TV's programpakke over deres bredbåndsforbindelse. (Børsen)
KMD udflager job til Indien
Etableringen af et kompetencecenter i Indien skal sikre, at kommunernes it-selskab KMD i 2008 kan sælge ydelser for en milliard kroner til de ikke-kommunale kunder. Allerede i løbet af i år vil mellem 25 og 50 højtuddannede softwareingeniører med specielle SAP-kompetencer være i fuld gang med at tilpasse alle KMD's eksisterende programmer, så de kan afvikles på SAP's platform. (Børsen)