Stadig god vækst i søgemaskineoptimering

De sidste par år er markedet for søgemaskineoptimering vokset med 50-100 procent, og de gode tider er ikke forbi endnu. Netpointers, der lever af søgemaskineoptimering, vurderer, at væksten i de kommende år bliver på mindst 25 procent.

De senere år er markedet for søgemaskineoptimering på det nærmeste eksploderet. Væksten har ligget mellem 50 og 100 procent, og ifølge Netpointers, der lever af søgemaskineoptimering, fortsætter væksten om end på et lavere niveau.

? Markedet for søgemaskineoptimering er vokset hastigt de sidste par år, og den tendens, tror jeg, fortsætter, selvom væksten nok daler fra de nuværende 50 til 100 procent til mindst 25 procent, siger Christian Andersen, direktør og medejer, Netpointers.

Søgemaskineoptimering foregår først og fremmest ved at optimere virksomheders hjemmesider, så de får en bedre placering i søgeresultaterne eller ved at købe annoncer som i Googles udbredte Adwords-program.

God vækst i omsætning

Netpointers opgiver ikke omsætningstal i regnskabet, men Christian Andersen fortæller, at selskabet sidste år omsatte for 35 millioner kroner, hvilket svarer til en vækst på omkring 50 procent i forhold til 2003.

Bruttofortjenesten er steget fra 5,4 til 10,4 millioner kroner, mens resultatet før skat er steget fra 1,2 til 1,5 millioner kroner.

? Væksten bunder i øget fokus på kundetilfredshed, og så har vi ansat en sortbælte-CRM medarbejder (Customer Relationship Management, red.), hvilket betyder, at vi kan udnytte mange flere facetter af vores egenudviklede CRM-system, siger Christian Andersen.

Netpointer A/SÅrsregnskab
Millioner kroner20042003
Bruttofortjeneste 10,46,4
Driftsresultat1,52,0
Resultat før skat 1,51,2
Resultat1,00,8
Egenkapital1,10,5
Antal ansatte1812
Netpointers har mere end 1.000 kunder og ifølge Christian Andersen er det mindre end en halv procent af dem, der siger op hver måned.

SEO og SEM

To af de mest udbredte produkter inden for søgemaskioneoptimering er SEM (Search Engine Marketing) og SEO (Search Engine Optimization).

- Vi leverer SEO, hvor du går ind og optimerer på kundens website, så den kvalificerer sig til flere gode placeringer på de relevante søgemaskiner. SEM derimod svarer til at købe sig til trafik på søgemaskinen. Når pengene er brugt, så får du ikke mere trafik med SEM, forklarer Chrisitan Andersen.

Han mærker ikke den store konkurrence på SEO, men i kampen helt generelt om kundernes online-budgetter er Notabene.net, der blev købt af Danmark Online tidligere på året, og flere andre seriøse konkurrenter.

Re-direct er i orden

Der har været meget ballade i branchen om de såkaldte doorway-sider eller skyggesider.

En doorway-side indeholder tekst og information, som giver en høj placering hos Google, men som ikke vises til de besøgende, når de klikker sig videre fra søgemaskinen. Det sker ved at lave en såkaldt re-direct ved hjælp af scriptsproget Javascript.

? Hele branchen har brugt doorway-sider og mange gør det stadigvæk. Vi bruger ikke selv re-direct mere, men der findes tilfælde, hvor det er i orden. Benettons hjemmeside var for eksempel konstrueret udelukkende i Flash, som søgemaskinerne ikke kunne læse og her, vil en re-direct efter min mening være helt på sin plads, siger Christian Andersen.

Det giver ifølge Christian Andersen således ikke nogen mening at stemple konceptet re-direct som uetisk. Spørgsmålet er derimod, hvorvidt re-direct bruges i en relevant sammenhæng.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere