Selvom SAP og Microsoft i går annoncede et nyt produkt, der skal integrere Microsofts Office-pakke af desktop-applikationer med SAP's Mysap-pakke af virksomhedsapplikationer, så er de stadig konkurrenter.
Det slog SAP's administrerende direktør Henning Kagermann fast, da han i går talte på SAP's bruger- og partnerkonference Sapphire i København.
? De to virksomheder samarbejder omkring en løsning, som kunderne beder om, men vi skal stadig konkurrere. Vi fortsætter med at slås med Microsoft i mellemmarkedet og har ingen ambitioner om at ændre vores konkurrencemæssige strategi i det segment, siger Kagermann.
En balancekunst
SAP vil altså konkurrere med Microsoft i mellemmarkedet for forretningssoftware, men samarbejde omkring udviklingen af en teknologi, der binder de to virksomheders kerneprodukter sammen på henholdsvis enterprise og desktopmarkedet.
En balancekunst som Henning Kagermann hævder, at det tyske softwarehus mestrer.
I øvrigt er aftalen mellem de to, der verdens største og tredjestørste softwarevirksomheder, nonexclusive, hvilket vil sige, at det står Microsoft frit for at udvikle lignende produkter sammen med andre.
Målet med Mendocino, som er arbejdsnavnet på de tos fælles produkt, er at gøre det muligt for brugere at bruge kendte desktop-produkter fra Microsoft til at vise og manøvrere med back-office systemer fra SAP med funktioner som budget-overvågning, udgiftsstyring og lagerkontrol.
Mendocino forventes at komme på markedet senere i år.