Her er den første 4G-mobil med ’papirskærm’

CES: Nu kan man erhverve sig en reel mobiltelefon med den særlige papirskærm-teknologi ombord: Hisense Reader Pro.

Artikel top billede

(Foto: Hisense)

Mens smartphones igennem de sidste årtier har satset på stadigt mere funklende og farverige skærme, tilbyder den kinesiske elektronikproducent Hisense en helt anden tilgang til mobiltelefonen.

I selskabets nyeste smartphone, Hi Reader Pro, bydes nemlig på 6,1 tommers såkaldt ’E-ink’ touch-display, den samme som findes i e-bogslæsere, hvor der sigtes efter at emulere print på papir.

Med Hi Reader Pro får brugeren alle fordelene ved ’papirskærme’ såsom glimrende læsbarhed i direkte sollys, minimalt strømforbrug og en rolig og afslappet visning optimeret til læsning.

En baggrundsbelysning i 36 niveauer sikrer samtidig, at skærmen altid er let at læse.

Den arver samtidig alle ulemper ved teknologien.

Her er ingen farver, blot 16 forskellige nuancer af grå, mens de enkelte pixels skal blinke langsommeligt, når de skifter gråtoner – en proces, der vil være en stor hindring i spil, video eller andet der kræver dynamisk opdatering.

Af samme grund er både front og hovedkamera blevet vraget i telefonen.

Ellers en rigtig mobiltelefon

Mens mange mobilfunktioner er udeladt på grund af den særlige skærmteknologi, er andre til gengæld stødt til i forhold til selskabets tidligere hybrid-enheder.

Her finder du således Android 11 styresystemet, en octa-core Snapdragon 662 processor samt 4G-mobilopkobling til både data og opkald.

Dertil følger fire gigabyte hukommelse samt 128 gigabyte lager og et stort 4.000 mAh-batteri.

Prismæssigt lander papir-mobilen i et beskedent prisleje på 1.699 kinesiske yuan, svarende til 1.735 kroner før told og afgifter.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job