Morgen-briefing: Dansk Satellit opsendt / Google-bureau får ny direktør / It-selskab rykker ind på ERP-markedet / Kunders dårlige oplevelser på nettet koster webshops kassen

Morgen-briefing: Dansk Satellit opsendt / Google-bureau får ny direktør / It-selskab rykker ind på ERP-markedet / Kunders dårlige oplevelser på nettet koster webshops kassen

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen og velkommen til onsdagens morgenbriefing.

I dag kan du læse om en opsendelse af en dansk satellit, et ledelsesskift, et opkøb og e-handelsvirksomheders problemer med dårligt design.

Nyhederne er bragt af Kristoffer Ingemand.

God fornøjelse.

Dansk Satellit opsendt

3. januar blev den første kommercielle, danske satellit sendt afsted via en Spacex-rakket. Bag satellitten står den nordjyske selskab Sternula i samarbejde med Aalborg Universitet, DMI samt en række danske virksomheder.

Opsendelsen skete klokken 15:56. Formålet er at sende flere satellitter op for at kunne opgradere skibs-kommunikationssystemet AIS (Automatic Identification System) til det nye AIS 2.0, skriver Videnskab.dk.

Google-bureau får ny direktør

Det danske Google Marketing-bureau Lazzaweb har fra 1. januar 2023 ændret i ledelsen.

De fremgår af en pressemeddelelse.

Stifter og CEO, Patrik Lazzarotto, fremadrettet være bestyrelsesformand.

Desuden udpeges Jimmi Pedersen som ny COO og Victor Lind som ny CSO, mens Nikolaj Bæk fortsat indtager rollen som CMO.

It-selskab rykker ind på ERP-markedet

It-virksomheden Microdata købte 20. december selskabet Addvision. Med det opkøb udvider Microdata sin produkt- og serviceportefølje til at inkludere services indenfor Microsoft ERP-løsningerne Microsoft C5, Microsoft NAV og Business Central.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

”Ambitionen for Microdata er at opbygge en IT-Outsourcing virksomhed, som kunderne har den største tillid til,” udtaler selskabets direktør, André Ditz Dommer, i meddelelsen.

Kunders dårlige oplevelser på nettet koster webshops kassen

En undersøgelse fra Storyblok med 6.000 respondenter viser, at 60 procent har opgivet køb på webshops på grund af dårlig brugeroplevelse på hjemmesiden.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Storyblok.

Ifølge undersøgelsen opgiver en forbruger opgiver i gennemsnit fem køb om året på grund af dårligt design på webshops.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil