Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Helsingør Kommune beholder sin TikTok-konto - men forbyder alle medarbejdere at anvende TikTok på arbejdsenheder

Helsingør Kommune bliver på TikTok, mens samtlige medarbejdere skal fjerne TikTok fra alle enheder, der anvendes i arbejds-regi.

Helsingør Kommune beholder sin TikTok-konto - men ansatte må ikke længere have TikTok på deres arbejdstelefoner eller andre enheder.

Helsingør Kommune har netop ansat tre unge studerende til at håndtere kommunens TikTok-konto, som varetages fra særlige ‘TikTok-telefoner.’

Kommunikationschef Martin Deichmann siger til Helsingør Dagblad, at kommunen følger debatten om TiKTok tæt, men at kommunen mener, at man skal møde borgerne, hvor de er. Og de unge er på TikTok.

Mens kommunen således beholder sin TikTok-konto har den meldt ud til samtlige sine medarbejdere, at de skal fjerne TikTok fra samtlige arbejdsenheder.

Dette gælder computere, iPads, telefoner og alle øvrige enheder, som kan rumme oplysninger om mailkonto, kontaktpersoner og lignende.

Kommunen har også udstedt forbud mod, at dens WiFi-netværk anvendes til adgang til private TikTok-profiler.

Til avisen oplyser kommunen, at den allerede er godt med, når det handler om it-sikkerhed i forhold til TikTok, og at den derfor finder det ok, at den beholder sin formelle TikTok-konto.

“Vi har på forkant taget forholdsregler, der følger den udmelding, som er kommet fra Center for Cybersikkerhed. Vi har taget alle de sikkerhedshensyn, der skal til for at undgå den bekymring om, at nogen bag Tiktok kan have snablen nede i de data, som ligger på de telefoner eller computere, der er på kommunens systemer,” lyder det fra kommunens kommunikationschef, Martin Deichmann.