Ligesom en motor går bedst, når den er velsmurt og korrekt justeret, så yder en SAP-installation også sit bedste, når den bliver optimeret efter alle kunstens regler.
- Når vi har gennemgået for eksempel en SAP-installation, så skriver vi en rapport, der fortæller virksomheden, hvor den ligger henne i forhold til tidligere målinger eller sammenlignelige virksomheder, fortæller Ole Damsgaard, administrerende direktør, IT Optima.
IT Optima analyserer på tre områder. For det første økonomi og TCO (Total Cost of Ownership), for det andet kompleksiteten i installationen.
- Kører en SAP-installation for eksempel med høje omkostninger, så kan det måske forsvares med, at den indeholder mange moduler, der er sat op på en kompleks måde, siger Ole Damsgaard.
Blandt kunderne er store danske virksomheder som B&O, Novo Nordisk, Danske Trælast, Lego, Ecco og DSB.
Vi skruer ikke
Endelig gennemfører IT Optima som det tredje en brugerundersøgelse, der omfatter brugernes oplevelse af supportfunktionen, drift og kompetenceniveau i organisationen.
- De tre elementer stykker vi sammen til en rapport med anbefalinger til, hvad der kan gøres for at forbedre løsningen. Vi skruer ikke på systemet, siger Ole Damsgaard.
IT Optima A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Bruttofortjeneste | 7,4 | 4,1 |
Driftsresultat | 0,7 | -1,3 |
Resultat før skat | 0,6 | -1,5 |
Resultat | 0,6 | -1,5 |
Egenkapital | 0,6 | -0,003 |
Antal ansatte | 7 | 9 |
80/20-reglen
Antallet af IT Optimas konkurrenter er til at overskue. Gartner Group og Meta Group laver noget tilsvarende, men ifølge Ole Damsgaard går de betydelig mere detaljeret til værks og er også betydelig dyrere.
- Vi plejer at sige, at vi kan opnå 80 procent af Gartner og Metas resultater for 20 procent af indsatsen, siger Ole Damsgaard.
Virksomheden er i gang med at ekspandere i Norge og Sverige. De første kunder er i hus i begge lande, og arbejdet med at etablere et egentligt selskab i Sverige er i fuld gang.
- Vi forventer også i år en fremgang i omsætningen på 20-25 procent, mens indtjeningen nok ikke stiger, siger Ole Damsgaard.
Årsagen hertil er dels etableringsomkostninger i Norge og Sverige, dels udgifter til lanceringen af et nyt produkt - Project Benchmark.