En virksomhed må ikke forære mobiltelefoner til unge mod, at de bruger dem, så vennerne kan se, hvad de kan. Det er skjult reklame og dermed i strid med markedsføringsloven.
Det slår en ny vejledning fra Forbrugerombudsmanden fast. Vejledningen skal gøre det lettere for virksomhederne at forstå, hvornår de overtræder grænserne i markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden peger på, at internettet er et medie, der giver muligheder for anderledes markedsføring end andre medier.
Brugen af levende billeder og lyd og interaktiviteten betyder en mere intens og direkte påvirkning af brugerne, og grænsen mellem information og reklamer, underholdning og spil bliver flydende.
- Det betyder, at der i nogle situationer kan være tale om skjult reklame ? og er det børn, det går ud over, er det en alvorlig sag, skriver forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen på hjemmesiden forbrug.dk som oplæg til den nye vejledning.
Hvem står bag
Ifølge Forbrugerombudsmanden skal det være klart, hvornår noget er reklame, og hvem der står bag reklamen.
Skjult reklame har aldrig været tilladt, men ifølge Hagen Jørgensen har mange virksomheder svært ved at holde sig på den rigtige side af loven.
Den ny vejledning er tænkt som en hjælp til virksomheder, reklamebureauer og rådgivere som for eksempel advokater.