Morgen-briefing: Netflix trækker stikket til sin dvd-forretning / Danske MapsPeople køber amerikansk selskab / Chatbots omgår navneforbud i kidnapningssag

Netflix trækker stikket til sin dvd-forretning. Danske MapsPeople køber amerikansk selskab. Chatbots omgår navneforbud i kidnapningssag. Spotify ramt af globalt nedbrud onsdag.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen og velkommen til torsdagens udgave af Computerworlds morgen-briefing.

Det er Rasmus Ferdinand Ginman, der endnu engang har sammensat det tidlige nyhedsoverblik.

Vi skal blandt andet til USA, hvor Netflix har valgt at trække stikket til den forretning, der blev startskuddet for streaming-giganten for 25 år siden.

Derudover skal vi se på et opkøb, der er foretaget af det danske, børsnoterede selskab MapsPeople.

Rigtig god læselyst.

Netflix trækker stikket til sin dvd-forretning

Netflix dropper sin forretning med udlejning af dvd'er vis posten.

Derved sætter selskabet et punktum for den forretning, der var begyndelsen på Netflix for 25 år siden.

Det skriver Reuters.

Netflix meddeler, at at dvd-udlejningen har været dalende, og at den ikke vil kunne fortsætte med at levere kvalitetsservice.

Den sidste disk bliver sendes afsted 29. september, lyder det.

"De ikoniske røde kuverter ændrede måden hvorpå folk så shows og film på derhjemme - og vi har ryddet vejen for skiftet til streaming," siger Netflix Co-CEO Ted Sarandos ifølge mediet.

Danske MapsPeople køber amerikansk selskab

Det danske tech-selskab MapsPeople har købt op i det amerikanske.

Selskabet overtager nu Point Inside til en pris på omkring 20 millioner kroner, skriver selskabet i en meddelelse.

Opkøbet er en del af selskabets internationale vækstplaner. I 2023 skal halvdelen af væksten gerne komme fra USA, fremgår det.

Finansieringen af opkøbet sker ved udstedelse af 3.339.375 nye MapsPeople-aktier til en pris på seks kroner per aktie.

MapsPeople er leverandør inden for indendørs kortlægning og navigation i både 2D og 3D, og selskabets platform bruges i mere end 40 forskellige lande.

Med opkøbet vil MapsPeople overtage hele Point Insides kundeportefølje og Indoor Mapping-aktiviteter, som blandt andet tæller 1800 storcentre i USA og mere end 200 lufthavne globalt.

Chatbots omgår navneforbud i kidnapningssag

Der er kommet navneforbud i kidnapningssagen fra Kirkerup.

Det vil sige, at det er strafbart at nævne den sigtede ved navn. Men hvis man spørger Googles og Microsofts søgemaskiner, så falder svaret med det samme.

Det skriver Politiken.

Mediet skriver, at når der søges på Google, så kommer navnet på den sigtede frem blandt de fire første resultater. I nogle tilfælde kommer det frem ved første søgeresultat.

Ved brugen af Microsofts nye søgemaskine fremhæves navnet med store bogstaver i en boks, når man søger.

"Det er en klar overtrædelse af navneforbuddet. Den chatbot kommer jo med lige præcis de oplysninger, man ikke må offentliggøre. Det er noget andet end at generere en søgeliste, som Google eller Facebook gør," siger advokat og ekspert i medieret Vibeke Borberg til Politiken.

Spotify ramt af globalt nedbrud onsdag

Onsdag 18. april var Spotify ramt af et globalt nedbrud.

Nedbruddet var dog kortvarigt, men ramte titusindvis af brugere verden over.

Det skriver Reuters.

På Downdetector, hvor brugere kan melde om nedbrud hos it-tjenester, lød blandt andet over 20.000 anmeldelser i USA og 8.000 i England.

Efter nedbruddet skrev Spotify på Twitter: "Det hele ser meget bedre ud nu!"

Selskabet oplyser ikke, hvor mange brugere der blev ramt af nedbruddet.

Tidligere på året oplevede Spotify også to korte nedbrud.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse