Amazons Alexa får AI-turboladning: Sådan kommer den stemmestyrede assistent til at fungere

Det smarte hjem har potentiale til at blive langt mere intelligent, når de nye LLM-baserede kunstige intelligens flettes ind i stemmestyrede assistenter.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Stemmestyrede digitale assistenter, såsom Google Assistant, Apples Siri og Amazons Alexa har hidtil været drevet af kunstig intelligens – men de har aldrig været rigtig smarte.

Selvom assistenterne har været med os i over 10 år, har de døjet med at forstå mere end korte beskeder og levere resultater af varierende anvendelighed.

Amazons bud på en assistent, Alexa, står dog til at blive den først bredt tilgængelige assistent, som udnytter de muligheder som storskalasprogmodeller tilbyder (kendt som ’LLM’ - dem som AI-tjenester som ChatGPT eller Google Bard anvender) tilbyder til assistenterne.

Og med dem følger en monumental udvikling for, hvad assistenterne vil kunne forstå og udrette.

Alexa 2.0

Amazons nye assistent vil, ligesom AI-chatrobotter, være langt bedre til at føre en samtale i naturligt talesprog.

I dette tilfælde vil dennes sprogfærdigheder være optimeret til det smarte hjem.

Hvor Alexa tidligere kunne forstå og aktivere termostaterne ved at der ytres ’Alexa, jeg fryser’, vil den kunne forstå associationer og mere farverige beskeder som ”Alexa, få det her rum til at føles som ’Seahawks’ farver’ og justere termostaten tilsvarende, forklarer Amazon SVP for enheder Dave Limp (Seahawks er et NFL-hold med en kølig blågrøn palette på sine trøjer).

Den forbedrede sprogforståelse giver også mulighed for, at mindre gængse eller mere indviklede kommandoer kan gives

”Nu kan du sige, ’Alexa, slå sprinklerne til, åbn garagens dør og sluk for alle lysene udenfor’ og så vil den forstå det,” forklarer Dave Limp til netmediet The Verge.

Man kan her også bede den at skabe faste rutiner, som så vil følges dag efter dag, påpeger han.

Tredjeparts-udviklere vil også få adgang til Alexas nye kognitive funktioner med to nye indstillinger ’Dynamic Controller’ til at synkronisere enheder samt ’Action Controller’ som udviklere kan tilføje til sprogmodellen.

Således kan en kommando som ’Alexa, gulvet er beskidt’ indstilles til at aktivere en eventuel robotstøvsuger.

Gradvis udrulning

Det nye LLM-baserede assistent vil dog kun udrulles gradvist ud over de kommende måneder og alene ud i det amerikanske hjemmemarked.

”Når man kobler en LLM til den rigtige verden, vil man minimere ’hallucinationer’ – og selvom vi tror på, at vi har det rette system på plads, så er der ikke noget substitut for at afprøve det i den rigtige verden,” siger Dave Limp.

Samtidig vil det kun fungere med et begrænset udvalg af hjemmets smart-enheder såsom lys, smart-kontakter og enkelte andre home-devices, lyder det fra ham.

For at skrive sig op til den kommende preview-udgave af Alexa, skal ens aktuelle enhed få kommandoen ’Alexa, let’s chat’ hvilket vil skrive en op til at blive betatester på den nye Ai-assisterede assistent.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S