Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Netflix' streaming-trone vakler: Ikke længere i top tre i Danmark

Danskerne har kastet deres kærlighed på andre streamingtjenester end Netflix.

Danskerne streamede mere i 2023, end de gjorde året før.

Minutforbruget på streamingtjenesterne er gået fra 71 minutter i 2022 til 76,6 minutter i 2023.

Og det er især blandt danskernes mest populære streamingtjenester, der er sket den største udvikling.

En top tre, som Netflix ikke længere er en del af.

Det viser DR's rapport 'Medieudviklingen 2023'.

Youtube ligger fortsat i toppen

Rapporten viser, at Youtube, der er danskernes favorit streamingtjeneste, styrker sin position i toppen og går fra 20,8 procent i 2022 til 23,1 procent i 2023.

TV 2 Play oplever en lignende vækst fra 10,8 procent til 13,1, mens DRTV går fra 10,6 procent til 11,9 procent.

Det betyder altså, at begge public service-tjenester slår Netflix ud af top tre, når man måler på tidsforbrug på tjenesterne.

Netflix går nemlig tilbage i 2023. For mens streaming-giganten lå på 11,7 procent i 2022, så lyder tallet nu på 10,8 procent.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Netflix er ikke længere 'must have'

Netflix fik sin streaming-debut i 2007 og indtil 2022 gik det kun en vej med antallet af abonnenter - opad.

Det ændrede sig dog i andet kvartal af 2022, hvor verdens største streamingtjeneste for første gang nogensinde måtte se i øjnene, at man mistede flere abonnenter, end man kunne lokke til.

Og ifølge DR's rapport, så viser tallene da også, at danskerne ikke længere bruger lige så lang tid på Netflix, som de gjorde før.

I 2022 brugte danskerne 11,7 minutter på Netflix dagligt, mens det tal i 2023 lød på 10,8 minutter.

Faldet ses på tværs af stort set alle aldersgrupper, men det er i særdeleshed de 25-31-årige, der bruger mindre tid på Netflix end før.

Denne aldersgruppe, der Netflix' kernemålgruppe, brugte i 2023 16,2 minutter på Netflix dagligt sammenlignet med 20,9 minutter i 2022. Det er et fald på hele 22 procent.

Og samtidig viser en undersøgelse fra analysebureauet Wilke, at Netflix ikke længere anses som en must have-streamingtjeneste.

I 2021 sagde 40 procent af danskerne, at Netflix var den mest uundværlige streamingtjeneste. Det tal faldt i 2023 til kun 27 procent.