It-forhandleren har udnævnt sin nye administrerende direktør. Henrik Damgaard vil først og fremmest fare med lempe og arbejde på at udvide udbuddet af produkter. Det skal føre til et kommende salg af selskabet.
Men der vil ikke følge de store ændringer. Ved at fortsætte forretningen som hidtil, vil selskabets chancer for at blive godt solgt blive større, lyder vurderingen.
Ligesom at møde en dame
- Det er ligesom at gå på diskotek for at møde en dame. Det lykkes ofte ikke, hvis du meget kraftigt signalerer, at det er det, du ønsker. Chancerne for at få bid er langt større, hvis du bare danser og morer dig, siger han.
Istedet for at gå målrettet efter at få Atea solgt vil Henrik Damgaard i store træk forfølge den afgående direktørs strategi. Derfor vil han heller ikke gå frontalt i kamp mod konkurrenterne, selv om et dagblad nævner det i sin torsdags-udgave.
? Jeg blæser ikke til kamp mod Topnordic, som der står i Børsen i dag. Det er ikke mine ord og ikke det, der står øverst på min dagsorden, siger Henrik Damgaard.
Ingen reengineering
- Hvad står så øverst på din dagsorden?
? At fastholde den stabile position Atea har i Norden og udvide udbuddet af produkter og servicetilbud inden for infrastrukturydelser. Jeg skal ikke ind og lave reengineering af det hele, fastslår Henrik Damgaard.
Han kommer fra en stilling som direktør hos Sony Business, hvor han de sidste fem år har haft ansvaret for en turn around hos Sony Business i Norden og Baltikum.
- I pressemeddelelsen fra Atea er du citeret for at sige, at en af dine største opgaver bliver "at sørge for, at alle medarbejdere modtager den uddannelse, kompetence og tryghed, som skal til for at holde vore konkurrenter fra døren." Det er næsten fra ord til andet, hvad den tidligere direktør Frank Mortensen hævder er en klassisk mangel hos en virksomhed, der er ejet af venture-kapital.
? Måske har Frank ret, men det er ikke min stil. Selvom vi er til salg, så skal det potentiale, der er i virksomheden vedligeholdes, og det betyder, at de ansatte skal uddannes og føle tryghed i ansættelsen, siger Henrik Damgaard.
Atea ejes af den internationale venture kapital-virksomhed 3i og WM-data, der hver sidder på 48,8 procent af selskabet, mens ledelsen ejer resten.
? Vi skal ikke drive forretningen for at blive gift, men gøre det, fordi det er det, vi er gode til, siger Henrik Damgaard.
Han medgiver gerne, at væsentlige konkurrenter er Topnordic, Netkoncetp Websales, men fastholder, at den måde Atea hidtil har slået dem på, også virker fint i fremtiden.
Henrik Damgaard er 43 år og gift med Hanne, som har to børn på fem og syv år sammen med.