Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Danskstiftet selskab skal levere software til alle Mazdas biler / CFCS advarer mod hackeres brug af AI / Danmark skal hjælpe Tyskland med offentlig digitalisering

Danskstiftet selskab skal levere software til alle Mazdas biler. CFCS advarer mod hackeres brug af AI. Danmark skal hjælpe Tyskland med offentlig digitalisering. Cyberkriminalitet gav rekordstore tab i 2023.

Godmorgen og velkommen til ugens første morgen-briefing fra Computerworld.

Dagen er mandag - datoen siger 11. marts 2024.

Morgen-briefing-redaktøren, som står for tilblivelsen af dagens tidlige nyhedsoverblik, hedder Qëndrim Fazliu.

God dag og god læselyst herfra.

Cyberkriminalitet gav rekordstore tab i 2023

2023 viste sig at være et rekordår, når man ser på, hvor store økonomiske tab svindel på internettet var skyld i.

Det fremgår af FBI's Internet Crime Complaint Center (IC3), der netop har udgivet deres årlige Internet Crime Report for 2023.

Det skriver Bleeping Computer.

Her fremgår det, at man i 2023 oplevede en heftig stigning på 22 procent i rapporterede økonomiske tab sammenlignet med året før. Tabene løber op på hele 12,5 milliarder dollar, svarende til 85,5 milliarder kroner. Det er en ny rekord.

Ifølge rapporten er det især ældre borgere over 60 år, der er hårdest ramt af disse forbrydelser.

De mest udbredte typer af forbrydelser omfatter investeringsbedrageri også kendt som CEO-fraud, ransomware-angreb og tech support-scams.

Investeringssvindel er steget med 38 procent og er nu den kriminalitetskategori med de største tab, mens svindel, der er relateret til kryptovaluta, også udgør en betydelig del af tabene.

CFCS advarer mod hackeres brug af AI

Det er meget sandsynligt, at hackere misbruger generativ kunstig intelligens (AI).

Sådan lyder det i en ny trusselsvurdering fra Center for Cybersikkerhed (CFCS), hvor man advarer om hackere, der udnytter generativ AI til at styrke deres angreb.

Ifølge vurderingen, tillader den generative AI hurtigere og mere avancerede angrebsmetoder.

Her lyder det blandt andet, at hackere bruger AI til at producere phishing-mails og ondsindet kode. Mens teknologien endnu kræver menneskelig indblanding til at udføre angreb, skaber den nye udfordringer inden for cybersikkerhed.

Dog, lyder det videre, at hackernes misbrug af generativ AI ikke ændrer den overordnede cybertrussel trods teknologiens udbredelse og tilgængelighed.

Ifølge CFCS er det fortsat uklart, hvor udbredt brugen af generativ AI er blandt hackere.

Du kan læse hele vurderingen her.

Danmark skal hjælpe Tyskland med offentlig digitalisering

Tyskland er ikke just kendt for at være langt fremme i bussen i forhold til digitalisering af det offentlige.

Derfor skal Danmark være med til at hjælpe tyskerne på området.

I den forbindelse skal Danmark være partnerland i Tysklands største messe for offentlig digitalisering "Digitaler Staat", der finder sted mellem 12. og 13. marts i Berlin.

Det skriver den danske ambassade i Berlin i en meddelelse.

I Tyskland tager hvert besøg hos myndighederne i gennemsnit 2 timer og 21 minutter inklusive rejse- og ventetid, mens det samme kan klares i Danmark ved få klik fra sofaen.

Derfor er tyskerne begyndt at kigge mod nord for at få inspiration til, hvordan man på best mulig vis får succes med den offentlige digitalisering hos vores store nabo mod syd.

Det er blandt andet den danske succes med de offentlig-private partnerskaber og fokus på brugervenlighed, tyskerne ser som en model, man kan blive inspireret af.

Danskstiftet selskab skal levere software til alle Mazdas biler

Danskstiftede Unity har indgået et nyt samarbejde med japanske Mazda, der betyder, at selskabet skal levere software til alle Mazdas bilmodeller fra 2025 og frem.

Samarbejdet er en del af Mazdas 2030-plan, hvor Unity skal udvikle next-gen biloplevelsen i bilernes kabine, og som har til formål at give Mazdas kunder en mere digital og intuitiv køreoplevelse.

Det oplyser Unity i en pressemeddelelse.

Det er især Unitys teknologi til at understøtte udviklingen af Human Machine Interface-løsninger (HMI) og Graphic User Interface-løsninger (GUI), der skal styrke styresystemet og gøre det muligt for førere og passagerer at interagere med køretøjet samt omverdenen, som Mazda især vil benytte sig af.