Digitalt tv-net skal drives som en forretning
For at få flest mulige tv-kanaler og bredest muligt indhold, kan det blive nødvendigt at sælge Danmarks kommende digitale tv-sendenet til et enkelt selskab, som er parat til at drive nettet som en forretning. Det vurderer videnskabsminister Helge Sander, efter regeringen i sidste uge besluttede, at det eksisterende analoge tv-sendenet skal lukkes helt ned i 2009. (Berlingske Tidende)
Columbus tæt på opkøb i Østrig
Columbus IT Partner ligger ifølge dagbladet Børsens oplysninger i seriøse drøftelser om at købe den største Navision-forhandler i Østrig, Naviconsult. Det østrigske selskab har 70 ansatte og 8.000 brugere i mere end 20 lande, og firmaet vil angiveligt koste Columbus et mellemstort tocifret millionbeløb i aktier, hvis opkøbet forløber som planlagt. (Børsen)
Speed of mind udfordrer gamle søgemaskiner
Den danske iværksættervirksomhed Speed of Mind har udviklet en søgeteknologi, som skaberne mener er langt mere brugervenlig end de førstegenerations-søgemaskiner, der dominerer nettet som for eksempel Alta Vista, Google og Yahoo. "Der er akutte problemer med de søgemaskiner, som anvendes i dag," siger direktør for Speed of Mind Kasper Skou. (Børsen)
Accenture på vej mod nye opgaver
"Det må være det projekt, hvor jeg har været med til at vende flest sten, før vi traf beslutningen." Selvom Bent Larsen ikke direkte har haft det københavnske lønkaos inde på livet, blinkede advarselslamperne, da han som formand for Trafikudvalget i Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) for nylig besluttede at hyre virksomheden Accenture til at udvikle et nyt elektronisk rejsekort. (Politiken)
Tpack i kapløb med tiden
Salget skuffer hos teknologiselskabet Tpack i Ballerup, der for tredje år i træk præsterede et tocifret millionunderskud, og virksomheden skal have fundet ny kapital inden udgangen af denne måned. "Vi arbejder stadig på at finde nye penge, men den slags falder sjældent på plads førend i sidste sekund," siger administrerende direktør Peter Vierick, Tpack. (Erhvervsbladet)