Artikel top billede

(Foto: unsplash)

Svindel og spoofing plager danskerne - men teleselskaberne kan ikke få lov til at løse problemet

Politikere og myndigheder nøler voldsomt med at give teleselskaberne i Danmark lov til at stoppe svindel-SMS’er og spoofing med tekniske løsninger, selv om det har fungeret i et år i både Finland og Sverige. Det er så brandærgerligt, lyder det fra Telebranchen.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Det savner Telebranchen svar på fra danske myndigheder
  • Så hurtigt kan beskyttelsen implementeres
768
4 min
Svindel-SMS’er og falske opkald fra NemID, banker og politiet - såkaldt spoofing - er dagligdag for danskerne. Og mange af os falder i med begge ben og må i sving med at spærre betalingskort og udrede miseren med banken.

Det er jo brand irriterende og faktisk også helt urimeligt, for der findes tekniske løsninger, som kan stoppe både svindels-SMS’er og spoofing.


Det er løsninger, som allerede har fungeret i et års tid eller mere i både Sverige og Finland.

Telebranchen i Danmark har for over et år siden henvendt sig til de danske myndigheder for at få tilladelse til at implementere samme beskyttelse som i vores nabolande.

Men foreløbig er der ikke kommet noget svar.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

André Rogaczewski efter stærkt regnskab: "Vi har noget, som er ekstremt relevant i den tid, som vi lever i"

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Stort antal servere sårbare over for alvorligt sikkerhedshul i SAP-system

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

IBM opretter ny konsulentenhed med fokus på Microsoft-teknologi: Samler 33.000 Microsoft-eksperter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Her er Microsofts fem vigtigste løfter til Europa: Vil modstå Trump og indsætte særlig europæisk bestyrelse

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Blæser til kamp for 30-timers arbejdsuge for danske it-folk