It-forhandleren Descom, der tidligere hed Titan EDB, har for nylig vundet to EU-udbud i millionklassen i konkurrence med store it-virksomheder som Topnordic og Atea.
Det fremhæver virksomheden i en pressemeddelelse, der også konstaterer, at Descom har fordoblet omsætningen hvert år siden starten for knap fire år siden. Til næste år forventer Descom en omsætning på "et trecifret millionbeløb."
"I en branche, der er præget af hård konkurrence og røde tal på bundlinjen har Descom formået at blive ved med at præstere større og større overskud samtidig med, at den vinder markedsandele", står der videre.
Descom er totalleverandør af hardware, software og tilbehør. Otte ud af ti kunder er virksomheder med mere end 100 medarbejdere.
Virkeligheden en anden
Regnskabet for 2004 viser en knap så rosenrød virkelighed, som pressemeddelelsen giver indtryk af.
2003-regnskabet omfatter en 18 måneders periode og er dermed ikke umiddelbart sammenlignelig med sidste års regnskab.
Omregnes de 18 måneder til en 12 måneders periode er der klar tilbagegang på alle væsentlige nøgletal med undtagelse af en lille stigning i bruttoresultatet.
Halvering af overskud
Driftsresultat går tilbage fra 2,9 til 1,3 millioner kroner. Resultat før skat tilbage fra 3 til 1,3 million og årets resultat tilbage fra 2 til 0,9 million kroner.
Descoms direktør Johnny Helander mener ikke, at pressemeddelelsen er urimelig positiv:
Descom A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2002/03 |
Bruttoresultat | 4,6 | 6,7 |
Driftsresultat | 1,3 | 4,4 |
Resultat før skat | 1,3 | 4,5 |
Resultat | 0,9 | 3,1 |
Egenkapital | 2,0 | 3,6 |
Antal ansatte | 14 | 9 |
Går det som Johnny Helander forventer, opnår Descom i 2005 et overskud, der er større end de 3,1 million kroner, der blev nået på 18 måneder i 2002/03-regnskabet.
Går efter store kunder
Denne fremgang fra 0,9 i 2004 til mere end 3,1 million kroner i 2005 skal nås ved fortsat at gå efter store kunder med mere end 100 ansatte og ved at ekspandere i Sverige, hvor Descom netop har etableret et datterselskab.
- Vores varemærke er at gå efter store kunder, selvom vi er et mindre selskab med 15 ansatte, siger Johnny Helander.
Konkurrencen mærker Descom især fra store forhandlere som Atea og Topnordic, kontorartikel- og it-leverandøren Lyreco samt it-distributørerne, der ifølge Helander i stigende grad selv går efter slutkunderne.