Dansker scorer gigant-gevinst på Skype-salg

Den danske it-iværksætter Morten Lund ramte en guldåre, da han for nogle år siden valgte at skyde 50.000 euro i nyt it-firma med navnet Skype. Nu er Skype solgt for 16 milliarder kroner, og Morten Lunds private formue nærmer sig 100 millioner kroner.

Salget af net-telefonitjenesten Skype for 16 milliarder kroner til verdens største netauktion, amerikanske Ebay, kaster også store beløb af sig til flere danskere.

Ud over medstifter Janus Friis skød også den danske it-iværksætter Morten Lund penge i Skype, da selskabet blev stiftet.

De 50.000 euro - svarende til omkring 373.000 danske kroner - er med salget til Ebay blev mangedoblet.

Morten Lund vil ikke fortælle, hvor meget han præcist får ud af Skype-salget, men hans aktieandel var på under fem procent.

Hans personlige formue afslører dog noget om størrelsen af gevinsten.

- Jeg havde et delmål om at nå 100 millioner kroner, og det er jeg nok ikke så langt fra, siger han til Computerworld.

- Lige nu synes jeg godt, at jeg kan forstå dem, der vinder i lotto, fortsætter han.

Morten Lunds rolle i Skype har ud over et kapitaltilskud været at hjælpe med at slå Skype fast som et varemærke i begyndelsen.

De mange penge, han har fået ud af salget, vil ikke ændre det store på hans livsstil, hvor det primært handler om at skabe vækst for softwarefirmaet Bullguard.

- Vi skal lave Bullguard til en stor forretning, og så vil jeg fokusere på at lave en investeringsfond i Kina. Det sætter jeg næsten alt ind på, fortæller han.

Morten Lund har været med til at stifte et hav af it-relaterede firmaer, heriblandt Neo Ideo og Prey4, som i dotcom-dagene var velkendte navne i den danske it-branche.

Mens Morten Lund hovedsagelig har været investor i Skype, har de to danskere Janus Friis og Malthe Sigurdsson spillet en større rolle.

Janus Friis var sammen med svenske Niklas Zennström med til at stifte Skype, mens Malthe Sigurdsson er Skypes grafiske designer.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse