Oracle overtager Siebel Systems for knap 22 milliarder kroner og bliver dermed den største CRM-leverandør (Customer Relationship Management) i Vesteuropa.
Der er stadig langt til at blive nummer et på verdensplan. Her sidder tyske SAP stadig tungt på tronen.
? Men i Vesteuropa bliver Oracle klart den ledende CRM-leverandør. Faktisk nok halvanden gang større end SAP, mens forholdet i Norden nok er lidt mere ens, siger Bo Lykkegaard, chefanalytiker, IDC Nordic.
Han vurderer, at timingen er god al den stund, at Oracle er ved at hovedrenovere sit produktudbud, som under kodenavnet Fusion skal være klar til at rulle ud som en produkt-suite i 2008.
? I den forbindelse er det "let" at integrere endnu et produkt, så på den måde sker overtagelsen på et godt tidspunkt, siger Bo Lykkegaard.
Jyske Banks analytikere ser ikke Siebel som et attraktivt køb for Oracle, men er enige i, at Oracle med overtagelsen får fat i markedets bedste CRM-løsning.
Dertil 4.000 kunder og en on demand-CRM-løsning, der meget hurtigt er blevet verdens femtestørste.
? Larry Ellison siger direkte, at vores on demand-løsning er en vigtig brik i beslutningen om at købe Siebel, siger Søren Bøving, administrerende direktør, Siebel i Danmark.
SAP har også annonceret, at der er en on demand-CRM-løsning på vej, så det er klart, at sådan en må Larry Ellison også have, hvis krigen mod konkurrenten SAP skal vindes.