Microsoft og AOL i mulig fusion

Sandsynligheden for, at Microsoft og America Online (AOL) fusionerer eller indgår et tæt partnerskab vurderes af iagttagere som stor. Et samarbejde vil gøre de to virksomheder til seriøse konkurrenter til Google og Yahoo, der i dag er internetbrugernes foretrukne.

De amerikanske mediers eksperter er splittet i spørgsmålet om, hvor langt Microsoft og AOL er nået i forhandlingerne om et tæt partnerskab eller en fusion.

De er til gengæld enige om, at det er en både logisk og sandsynlig udvikling.

Verdens største softwarefirma og verdens største medievirksomhed, Time Warner, der ejer AOL, diskuterer i øjeblikket vilkårene for et samarbejde.

New York Post, der var først med nyheden om forhandlingerne, mener at de er fremskredne og indeholder planer om at kombinere AOL og Microsofts MSN Internet-afdeling.

Wall Street Journal mener, der er tale om indledende forhandlinger, og vurderer, at det er en bredere diskussion om mulige samarbejdsområder.

Blandt andet om, hvorvidt AOL skal skifte fra Googles søgemaskine til MSN.

Lige nu ligger konkurrenterne Yahoo og Google i toppen af webportalernes rangstige, med AOL og MSN lige efter.

- Det ser ikke ud til, at MSN og AOL, hver for sig, har det, der skal til, for at konkurrere med Google og Yahoo, siger Allen Weiner, som er analytiker hos Gartner.

For at opnå fuldt udbytte af et samarbejde bør AOL og MSN lægges sammen, understreger han.

En anden analytiker er skeptisk overfor udsigten til en fusion.

- Vi har hørt så mange rygter om fusioner og overtagelser, der aldrig blev til noget, siger Joe Wilcox, analytiker hos Jupiter Research.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S