Da Atea i sidste uge holdt sin årlige it-messe i Odense Kongrescenter, kom der næsten 1.000 kunder for at se nye produkter og få en snak med leverandørerne, der udstillede på 40 stande.
? Der er åbenbart stadig kunder, der bruger den vej til at få inspiration. Vi fik i hvert fald forbløffende mange leads, siger Erik Søe fra en af udstillerne Fujitsu Siemens.
I sin storhedstid i halvfemserne trak Kontor & Data-messen mere end 80.000 besøgende, men siden er det gået stærkt ned ad bakke for de brede it-messer.
Nu vender billedet tilsyneladende i takt med en øget investeringslyst, hvilket også analysehuset IDC har bidt mærke i.
? Vi mærker helt sikkert en større interesse for at se, hvad der sker. At møde leverandører og få inspiration til at strikke sin it-løsning sammen, siger Karsten Fo Ho-Lanng, IDC Nordic
Atea begyndte med en årlig messe for fire år siden i Herning, men flyttede for to år siden messen til Odense Congress Center.
? Der er tale om en lukket messe med inviterede gæster. På den måde er vi sikre på, at alle vores gæster vil noget, siger Jakob Keil Thye, marketing- og kommunikationsdirektør, Atea.
Tilbagemeldinger fra partnere og besøgende kunder har ifølge Jakob Keil Thye været særdeles positive.
Et klart behov
? Der er klart et behov for forhandlerne til at udstille og for kunderne for at se, hvad markedet tilbyder, siger Henrik Damgaard, administrerende direktør, Atea.
IDC ser en generelt stigende interesse for at investere i it-udvikling og ikke bare i at nedbringe it-omkostningerne.
? Interessen for konferencer og it-messer er et af flere tegn på, at der er en øget investeringslyst i luften, siger IDC's Karsten Fo Ho-Lanng.
Der var i år godt 200 flere besøgende til Ateas messe i Odense i forhold til sidste års messe og en stigning i antallet af udstillere på fem.