Webhoteller binder kunder ulovligt

Alle de populære webhoteller binder deres kunder til automatisk at betale for et år ad gangen. Det er i strid med markedsføringsloven, siger jurist fra Forbrugerombudsmanden.

Det er let at købe plads på et webhotel – men det kan tage flere år at komme ud af aftalen igen.

Forretningsbetingelserne hos mange populære webhoteller binder nemlig kunderne for 12 måneder ad gangen og fornyer automatisk abonnementet.

Og det er ulovligt, siger jurist hos Forbruger-
ombudsmanden, Katrine de Neergaard, med markedsføringsloven i hånden.

Hos alle de populære webhoteller, der henvender sig til private, binder kunderne sig til at betale for et år ad gangen.

Når året er gået, fornyer webhotellet automatisk aftalen for et nyt år. Det er ikke muligt for kunden at stoppe aftalen undervejs, medmindre abonnementet siges op lang tid i forvejen.

Ikke rimeligt varsel

– Et firma må godt automatisk forny en aftale, men der skal være mulighed for at opsige den med et rimeligt varsel, for eksempel en måned, siger Katrine de Neergaard.

Og 12 måneders binding ad gangen er urimeligt, fastslog Sø- og Handelsretten i juni i en sag mod satellitkanal-udbyderen Viasat, der brugte samme måde at binde kunderne på som webhotellerne gør. Her blev Viasat dømt til at betale penge tilbage til alle, der ønskede at opsige med kortere varsel.

– Hvorfor skulle det være anderledes med et abonnement på et webhotel i forhold til et abonnement på fjernsynskanaler, spørger Katrine de Neergaard, der ikke ser nogen forskelle, der skulle stille webhoteller anderledes.

– Det er vores klare udgangspunkt, at det kan man ikke over for private forbrugere, siger hun.

Ingen paralleller

Hos B-one, der er det firma med flest registrerede dk-domæner, mener direktør Jacob Jensen ikke, at Viasat-sagen har betydning for hans webhotel.

– Vi har vendt afgørelsen i Viasat-sagen med vores advokater, og de sagde, at der ikke var grund til at ændre vores forretningsbetingelser. Der er ikke nogen paralleller, sagde de, og vi har heller ikke haft nogle sager om det, siger Jacob Jensen.

Han forklarer, at B-one selv skal købe de fleste af de domæner, som de sælger videre til kunderne, for et år ad gangen.

Desuden mener han, at omkostningerne ved at tilbagebetale restbeløbet ofte vil overstige prisen for et års webhotel, der starter ved 135 kroner.

Kan ikke klage

En søgning på internettet afslører mange utilfredse forbrugere, der føler sig bondefanget af webhotellerne. Nogle af dem har også taget sagen videre til Forbrugerklagenævnet.

Men uden held for Forbrugerklagenævnet kan som udgangspunkt kun gå ind i sager, der drejer sig om mere end 800 kroner.

Med webhotellernes priser på ned til ni kroner om måneden plus moms er det derfor ikke muligt for forbrugere at køre en sag.

Markedsføringsloven fastslår, at bindingsperioder skal være så korte som muligt, og at længerevarende bindinger skal kunne underbygges af væsentlige argumenter.

Betingelserne, som kunderne må skrive under på, er sjældent nemme at gennemskue.

Hos Speednames skal kunderne for eksempel tygge sig igennem 10 tætskrevne sider på kancelli-engelsk, hvis de vil være sikre på, hvad de skriver under på.

________________

Bindings- og fornyelsesperioder og opsigelsesvarsel for en række webhoteller, sakset fra deres forretningsbetingelserne.

Opsigelsesvarslet betyder, at man for at opsige sit abonnement og undgå fornyelse med en ny periode, skal sende en opsigelse et antal måneder i forvejen.

B-one: 12 mdr. periode, 3 mdr. varsel
Dandomain: 6-12 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Scannet: 6 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Speednames: 12 måneders periode, 1½ mdr. varsel
Surftown: 12-60 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Tablix: 12 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Webdomain/Ahaa: 12 mdr. periode, 1 mdr. varsel.

Læses lige nu

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Developer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Niklas Matzen Groth, 28 år,  som Data Engineer. Nyt job

    Niklas Matzen Groth

    Norriq Danmark A/S

    IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

    Charles Nguyen

    IFS Danmark A/S