B-one i åben strid med utilfreds kunde

En opgradering hos webhotellet B-one betød, at nogle af Martin Østergaard Pedersens ASP-sider ikke fungerede. Trods henvisning til parternes kontrakt fik han blankt nej til at stoppe sin aftale. Et års opsigelse, hed det.

– Jeg følte mig godt snydt. Det var ikke så meget de 140 kroner, det drejede sig om, men mere det principielle i, at de nok gør det samme med tusindvis af andre kunder, siger Martin Østergaard Pedersen.

Han er en af de utilfredse webhotel-kunder, Computerworld Online har været i kontakt med, siden første historie om webhotellernes forretningsbetingelser blev bragt.

Flere af sagerne handler, som Martin Østergaard Pedersens sag, om webhotellet B-one.

ASP-sider virkede ikke

Martin Østergaard Pedersen, der er nyuddannet it-diplomingeniør, opdagede i foråret, at nogle af hans ASP-sider hos B-one ikke fungerede.

Det viste sig, at det skyldtes en opdatering af Sun One-softwaren fra version 3.6.x til 4.0.1 på B-ones servere.

Opdateringen var ifølge B-one-direktør Jacob Jensen påkrævet, fordi der ikke kom nye sikkerhedsopdateringer til version 3.6.x fra Sun Microsystems, hvilket B-one vurderede udgjorde en sikkerhedsrisiko.

Efter at have fået tjekket koden hos Suns supportforum, fandt Martin Østergaard Pedersen ud af, at fejlene kunne ordnes med en opgradering til version 4.0.2.

Men det var der ikke planer om, skrev en supportmedarbejder hos B-one til ham.

Derfor ønskede Martin Østergaard Pedersen at skifte webhotel, men fik at vide, at han skulle betale abonnement for knap et år mere, da han ikke havde sagt op i tide.

"Det er grundløst"

Det var han ikke tilfreds med.

I forretningsbetingelserne fandt han en paragraf om, at kunden har ret til at sige op med en måneds varsel, hvis der sker forringelser i kundens vilkår.

Men hos B-one mente supporteren ikke, at det var en forringelse, at han ikke kunne køre sine ASP-sider efter opgraderingen.

– Bare fordi du gerne vil have en ASP-opgradering, kan du ikke forlange, at vi skal betale dig penge tilbage. Det er grundløst, skrev supporteren hos B-one til ham.

På trods af flere forsøg på at argumentere for sin sag, kunne Martin Østergaard Pedersen ikke få sine penge igen. Supporteren lægger låg på diskussionen ved at skrive, at B-one ikke kan hjælpe yderligere.

Beklager meget

Direktør for B-one, Jacob Jensen, skriver i en e-mail til Computerworld, at der er sket en fejl, og at han beklager meget.

Nogle få kunder var berørt af opgraderingen, men for flertallet var det en forbedring, skriver han.

Martin Østergaard Pedersen lukkede supporttråden, efter at have fået negativt svar på ønsket om opgradering, og han stillede ikke yderligere spørgsmål.

– Allerede her kan man konkludere, at det ikke er et særligt vigtigt område for kunden, da man ellers ville have forventet, at kunden spurgte om alternative løsningsforslag på problemet, skriver Jacob Jensen i sin e-mail til Computerworld.

Videre skriver han, at softwaren desuden blev opgraderet til version 4.0.2 en måned efter Martin Østergaard Pedersens henvendelse om opgradering, altså inden han sagde sit abonnement op.

Det fik Martin Østergaard Pedersen dog aldrig noget at vide om, selv om diskussionen med supporteren fandt sted efter opgraderingen.

Efter Computerworlds henvendelse har han fået sine penge tilbage, hvilket han naturligvis er glad for.

– Det er bare trist, at det skulle tage så mange kvaler og et halvt år, før der skete noget. Jeg havde faktisk opgivet, lyder det fra Martin Østergaard.

Jacob Jensen understreger i sin e-mail til Computerworld, at kun meget få kunder har været berørt af den pågældende fejl.

________________

Her var oprindeligt et link til supportdialogen hos B-one, men efter offentliggørelse af artiklen har B-one slettet denne side.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere