B-one i åben strid med utilfreds kunde

En opgradering hos webhotellet B-one betød, at nogle af Martin Østergaard Pedersens ASP-sider ikke fungerede. Trods henvisning til parternes kontrakt fik han blankt nej til at stoppe sin aftale. Et års opsigelse, hed det.

– Jeg følte mig godt snydt. Det var ikke så meget de 140 kroner, det drejede sig om, men mere det principielle i, at de nok gør det samme med tusindvis af andre kunder, siger Martin Østergaard Pedersen.

Han er en af de utilfredse webhotel-kunder, Computerworld Online har været i kontakt med, siden første historie om webhotellernes forretningsbetingelser blev bragt.

Flere af sagerne handler, som Martin Østergaard Pedersens sag, om webhotellet B-one.

ASP-sider virkede ikke

Martin Østergaard Pedersen, der er nyuddannet it-diplomingeniør, opdagede i foråret, at nogle af hans ASP-sider hos B-one ikke fungerede.

Det viste sig, at det skyldtes en opdatering af Sun One-softwaren fra version 3.6.x til 4.0.1 på B-ones servere.

Opdateringen var ifølge B-one-direktør Jacob Jensen påkrævet, fordi der ikke kom nye sikkerhedsopdateringer til version 3.6.x fra Sun Microsystems, hvilket B-one vurderede udgjorde en sikkerhedsrisiko.

Efter at have fået tjekket koden hos Suns supportforum, fandt Martin Østergaard Pedersen ud af, at fejlene kunne ordnes med en opgradering til version 4.0.2.

Men det var der ikke planer om, skrev en supportmedarbejder hos B-one til ham.

Derfor ønskede Martin Østergaard Pedersen at skifte webhotel, men fik at vide, at han skulle betale abonnement for knap et år mere, da han ikke havde sagt op i tide.

"Det er grundløst"

Det var han ikke tilfreds med.

I forretningsbetingelserne fandt han en paragraf om, at kunden har ret til at sige op med en måneds varsel, hvis der sker forringelser i kundens vilkår.

Men hos B-one mente supporteren ikke, at det var en forringelse, at han ikke kunne køre sine ASP-sider efter opgraderingen.

– Bare fordi du gerne vil have en ASP-opgradering, kan du ikke forlange, at vi skal betale dig penge tilbage. Det er grundløst, skrev supporteren hos B-one til ham.

På trods af flere forsøg på at argumentere for sin sag, kunne Martin Østergaard Pedersen ikke få sine penge igen. Supporteren lægger låg på diskussionen ved at skrive, at B-one ikke kan hjælpe yderligere.

Beklager meget

Direktør for B-one, Jacob Jensen, skriver i en e-mail til Computerworld, at der er sket en fejl, og at han beklager meget.

Nogle få kunder var berørt af opgraderingen, men for flertallet var det en forbedring, skriver han.

Martin Østergaard Pedersen lukkede supporttråden, efter at have fået negativt svar på ønsket om opgradering, og han stillede ikke yderligere spørgsmål.

– Allerede her kan man konkludere, at det ikke er et særligt vigtigt område for kunden, da man ellers ville have forventet, at kunden spurgte om alternative løsningsforslag på problemet, skriver Jacob Jensen i sin e-mail til Computerworld.

Videre skriver han, at softwaren desuden blev opgraderet til version 4.0.2 en måned efter Martin Østergaard Pedersens henvendelse om opgradering, altså inden han sagde sit abonnement op.

Det fik Martin Østergaard Pedersen dog aldrig noget at vide om, selv om diskussionen med supporteren fandt sted efter opgraderingen.

Efter Computerworlds henvendelse har han fået sine penge tilbage, hvilket han naturligvis er glad for.

– Det er bare trist, at det skulle tage så mange kvaler og et halvt år, før der skete noget. Jeg havde faktisk opgivet, lyder det fra Martin Østergaard.

Jacob Jensen understreger i sin e-mail til Computerworld, at kun meget få kunder har været berørt af den pågældende fejl.

________________

Her var oprindeligt et link til supportdialogen hos B-one, men efter offentliggørelse af artiklen har B-one slettet denne side.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension