Begavet computerspil giver mere modstand

SPECIALESKRIVERNE: Ved hjælp af kunstig intelligens vil et computerspil kunne udfordre spilleren på en helt anden måde. Det hele handler om planlægning.

Forfattere:
Søren Grubov og Rasmus Hartvig, begge 27 år, studerer til software-ingeniør på DTU.

Skriver speciale om:
Anvendelse af planlægning i computerspil og hvordan det kan formidles inden for spilverdenen. Det er brugt i mange andre sammenhænge og brancher tidligere, men er relativt nyt i denne branche. Specialet laves i samarbejde med IO Interactive.

Med andre ord:
– Kunstig intelligens i computerspil. Som noget nyt forsøger vi at lave en planlægningsmotor, der integreres i en 3D-spilmotor til et computerspil. Det indebærer, at karaktererne i et computerspil får bedre forudsætninger for at imødekomme spillerens handlinger.

Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Rasmus Hartvig skriver om "Kunstig intelligens i computerspil"
Se flere specialer

Hvordan fik I ideen?
– Vi har tidligere beskæftiget os med multiagent-systemer. Det er systemer, som simulerer en karakters adfærd og handler selvstændigt i en virtuel verden. Efterfølgende har vi fremstillet fysiske robotter, der på samme måde udfører selvstændige handlinger for at nå deres mål eller samarbejder med hinanden i det omfang, det er nødvendigt. Og på den måde er multiagentverden blevet inspiration til det, vi sidder med nu. Efterfølgende har vi præsenteret ideen for IO Interactive, og sammen med dem udvikler og tilpasser vi ideen til udfordringerne i et 3D computerspil såsom Hitman.

Hvad er det nyskabende i jeres speciale?
– Som noget nyt skaber vi et system, der giver karaktererne en fælles kunstig intelligens, hvilket gør, at de kan koordinere deres handlinger i spillet. Man kan sige, at vi oversætter regler fra den verden vi kender, til et logisk sprog, en computer kan forholde sig til.

Hvilken funktion har programmet?
– Programmet gør, at computeren kan forstå de konsekvenser, en handling vil få og kan dermed lægge planer for spillets udvikling. Forestil dig et skuespil, hvor du ikke ved noget om din rolle på forhånd. Derimod kender alle dine medspillere deres roller på forhånd, og de forsøger at få det bedste ud af den rolle, du skal spille. Med denne form for kunstig intelligens kan modspillerne ligeledes tilpasse sig dine handlinger. Modspillerne forstår pludselig de konsekvenser, deres handlinger har i spillet.

Hvilke hjælpemidler benytter I?
– Vores program bygger på logisk deduktion, der er en form for matematik bygget op omkring logik og kausalitet. Men selve programmet er skrevet i C++.

Hvad er jeres drømmejob?
– Søren mangler stadigvæk et halvt år på studiet, efter specialet er afleveret. Bagefter vil han gerne arbejde med kunstig intelligens for eksempel hos Microsoft. Rasmus kunne godt tænke sig at fortsætte i samme spor som specialet og arbejde hos IO Interactive eller måske et andet spilfirma.


HVAD ER DIT SPECIALE?
Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig. Ring eller skriv til Tine Havkrog Jensen på 77 300 363 eller t.jensen@cw.dk

Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitalt event: Få mere ud af Dynamics 365 - Del 1

En formiddag med fokus på Microsoft Dynamics 365. Bliv klogere på de nye muligheder og få inspiration til, hvordan du får endnu mere forretningsmæssig værdi med Microsoft's cloud-baserede forretningsapplikationer.

02. juni 2020 | Læs mere


Digitalt event: Få mere ud af Dynamics 365 - Del 2

En formiddag med fokus på Microsoft Dynamics 365. Bliv klogere på de nye muligheder og få inspiration til, hvordan du får endnu mere forretningsmæssig værdi med Microsoft's cloud-baserede forretningsapplikationer.

03. juni 2020 | Læs mere


Online webinar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

03. juni 2020 | Læs mere






Premium
Her er forårets mest lovende computere
2020 er en lovende årgang, når det gælder bærbare maskiner. Overraskende mange af dem er endda velegnede til de fleksible arbejdspladser, som corona-pandemien dikterer.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu
Der er stadigvæk mange ledige it-job. Vi har fundet en række spændende lederstillinger, som du kan søge med det samme.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
Analyseinstituttet Vanson Bourne foretog i august 2018 en markedsanalyse på vegne af TrueCommerce. Her blev 300 europæiske detail- og produktionsvirksomheder spurgt til deres nuværende samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis bruges fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.