Elektroniske fodlænker sikrer Rambøll millioner

It-selskabet Rambøll Informatik øgede omsætningen med 20 millioner kroner i 2005, hvor blandt andet udviklingen af elektroniske fodlænker for Kriminalforsorgen gav ekstra millioner på kontoen. Til gengæld faldt selskabets overskud

Udviklingen af elektroniske fodlænker til Kriminalforsorgens initiativ med afsoning af domme i private hjem gav i 2005 Rambøll Informatik millioner i kassen.

Opgaven for Kriminalforsorgen øgede i 2005 omsætning med i omegnen af 10 millioner kroner, fortæller selskabets økonomichef, Jens Kristian Juul-Zeuthen.

Kontrakten med Kriminalforsorgen vil igen i 2006 sikre Rambøll Inforamtik indtægter i millionklassen.

Overskuddet falder

Den ny fodlænke-kunde var sammen med et øget salg til eksisterende kunder medvirkende til at øge selskabets omsætning med 20 millioner kroner til 169 millioner kroner.

Trods den stigende omsætning faldt virksomhedens overskud med adskillige millioner kroner og landede på 10,6 millioner kroner.

En af årsagerne til faldet skal findes i en flytning af virksomheden til et nyt domicil. Flytningen øgede ifølge Jens Kristian Juul-Zeuthen på kort sigt selskabets driftsudgifter.

Samtidig har øget konkurrence presset selskabets indtjening i negativ retning.

Pres på priserne

Rambøll Informatik beskæftiger sig med it-udvikling, rådgivning og drift.

- Vi har oplevet et stigende pres på priserne fra kunder, der har stadig mere fokus på pris end på kvalitet. Vi har måttet sælge løsninger til lavere priser, end vi har gjort tidligere, siger Jens Kristian Juul-Zeuthen.

Han fremhæver samtidig, at 2004 var et ekstraordinært godt år, og at der ikke har været forventninger om at få en tilsvarende høj overskudgrad i 2005.

Det pressede marked har de seneste år fået selskabet til at købe sig til løsningen af stadig flere it-opgaver i lande med lavere omkostninger.

Opgaver til udlandet

I 2005 blev der købt it-opgaver i udlandet svarende til mere end 10 procent af selskabets omsætning.

Den stigende outsourcing har dog ifølge Jens Kristian Juul-Zeuthen ikke ført til færre ansatte eller opgaver i Danmark. Her har typen af opgaver imidlertid flytter sig mod en højere grad af projektstyring.

Også i 2006 forventer Rambøll Informatik at øge udviklingsaktiviteterne i udlandet.

Samtidig udvides salgsafdelingen i Danmark for at sikre fortsat vækst i omsætningen. Den forventes at runde 200 millioner korner i 2006.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere