Pixelsalg til kunstere skal udvikle niche-CMS

Tema: Et par selv-erklærede hippier sælger pixel-plads i en online-mosaik til landets billedkunstnere. Pengene fra pixel-salget bruger de på at udvikle deres niche-CMS.

Det lyder lidt flippet, og det er det egentlig også: To århusianske studerende, Martin Have og Thomas Jacobsen, er i færd med at skabe et kunst-statement på nettet i form af en mosaik, der kommer til at bestå af tusinder af malerier fra billedkunstnere over hele landet.

Mosaikken vil ligge på nettet frem til 2011, og værket er færdigt, når alle brikker er udfyldt med malerier, som kunstnere selv har uploadet på sitet.

Plagiat af britisk site

Kunstnerne køber sig til plads på sitet for en krone per pixel og får til gengæld for deres bidrag mulighed for at linke til deres egen hjemmeside, og på den måde reklamere for sig selv.

Derudover får kunstnerne tilbudt et gratis system til webpublicering, CMS, som de to århusianske iværksættere selv har udviklet - med mulighed for at købe flere funktioner til.

Ideen om at sælge pixel stammer fra en ung studerende fra England, som på fire måneder solgte pixels for en million dollars på sin milliondollarhomepage.com. Det har siden inspireret mange til at sætte pixels til salg på deres egne hjemmesider i en lang stribe plagiater.

En smuk tanke

- Selvfølgelig handler det også om at sælge vores system. Men er det ikke også en smuk tanke?, siger Thomas Jacobsen, som læser informationsvidenskab.

Sammen med makkeren Martin Have, som er konservatorieuddannet, startede han sidste år CMS-virksomheden Bricksite.

- Det er ikke gratis at udvikle et CMS, men vi kan ligeså godt forære grundpakken væk. Så får vi sandsynligvis kunder senere. Men vi vil også gøre noget for kunsten, erklærere Thomas Jacobsen.

Han mener, at det er vigtigt med et pusterum på nettet, hvor alt ellers går så stærkt og hele tiden forandrer sig. Mosaikken skal være med til at skabe lidt ro

- Det er lidt hippieagtigt, men i stormen af hjemmesider er det rart med noget, der er varigt, siger han.

Det blå ocean

Virksomheden Bricksite vil satse på CMS-løsninger til nicherne.

Det kan være til nye musikbands, der har brug for noget online-opmærksomhed, men ikke har nogen penge i starten. Det kan også være kokke, økologiske landmænd eller bilforhandlere, forklarer Thomas Jacobsen.

- Vi skal ikke ud og konkurrere med de tunge CMS-drenge. Vi forfølger en Blue Ocean-strategi, siger han med henvisning til det speciale, han er i gang med at skrive, hvor Blue Ocean er den nye hype inden for strategitænkning.

Kort fortalt befinder man sig i det røde ocean, hvis man slås hidsigt med konkurrenterne. I det blå ocean er man ligeglad med konkurrenterne, fordi man har et unikt produkt.

Relevante link

Kunstmosaik.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere