It-distributøren Comway Distribution tjente sidste år 6,5 millioner kroner før skat i virksomhedens andet regnskabsår.
- Vi tjener flere penge, end vi havde turdet håbe på, da vi i sin tid startede for os selv, siger Ulrik Bøttner, der ligesom de to andre ejere er direktør i Comway Distribution.
Comway er nichedistributør og gør mest i såkaldte opgraderingsprodukter som for eksempel harddiske, memory, processorer og VGA-kort.
- Vi er blevet modtaget med åbne arme af kunderne, og det hænger selvfølgelig sammen med, at vi fra dag et startede med erfarne folk, der vidste noget om branchen, siger Ulrik Bøttner.
Erfaringen kommer i høj grad fra den tidligere arbejdsgiver BlueCom, hvor halvdelen af Comways i dag 14 medarbejdere kommer fra.
Slap for konkurrenceklausul
De tre stiftere var alle underlagt en konkurrenceklausul, men den valgte BlueCom at sidde overhørig.
I dag er det ikke gratis at pålægge sine medarbejdere en konkurrenceklausul.
Faktisk skulle BlueCom have betalt de tre, der var henholdsvis salgsdirektører og viceadministrerende direktør, 50 procent af gennemsnitsårsløn for at have fastholdt konkurrenceklausulen.
Comways kunder er forhandlere rundt om i Europa og retailleddet som for eksempel de mange it-butikker på Falkoner Allé på Frederiksberg.
Mange pan-europæiske aftaler
- Vi har mange pan-europæiske aftaler og har ansat en spanier til at tage sig af det spanske marked, en franskmand til det franske marked, og så klarer min meddirektør Peter Garber det tyske, fortæller Ulrik Bøttner.
Konkurrencen mærker Comway især fra andre nichedistributører og forventningerne til indeværende år er at omsætte og tjene på nuværende niveau og at fastholde både forretningsgrundlaget og medarbejderne uden at rende ind i "store tæsk."