Nedbrudsramte Krak angriber Googles vejkort

Googles nye danske vejkort er fyldt med fejl, siger Krak, der ikke frygter konkurrenten. Overvældende succes for Kraks egen luftfototjeneste fik mandag serveren til at gå ned.

Googles lancering af danske vejkort i søgegigantens populære korttjeneste får ikke danske Krak til at ryste på tegnetrekanten.

Krak tjener i dag millioner af kroner på at levere kortdata til ejendomsmægleres hjemmesider, og selskabet mener ikke, at leverandøren af kortdata til Google kan levere en kvalitet, som vil få kunderne til at skifte over.

Google lancerede korttjenesten Google Maps for næsten et år siden, men har først nu introduceret detaljerede vejkort for Danmark og resten af Europa baseret på data fra selskabet Teleatlas.

Mange fejl

- Selvom Google har pæne kort, så skal der helt præcise kortdata til, hvis folk skal fra a til b. Teleatlas har notorisk en del fejl, for selskabet har hele Europa som marked, siger markedschef Lars Runov fra Krak.

Krak lancerede selv for få uger siden luftfotos i samarbejde med Cowi, og det har allerede givet en halv million klik.

Trafikken var mandag så voldsom, at Kraks server gik ned.

Med danskernes kendskab til Krak frygter Lars Runov derfor ikke, at brugerne skal flygte til Googles korttjenester.

Google er ikke i folks bevidsthed

- Vi laver jævnligt markedsundersøgelser, og lige nu er Google slet ikke i folks bevidsthed som kortleverandør på markedet. Det kan være, at det kommer, men der skal noget til for at ryste et navn som Krak af markedet, mener han.

Lars Runov ser i første gang Googles indtog på kortmarkedet som en gimmick fra søgegiganten, der først og fremmest vil øge sin trafikmængde.

Samtidig erkender han dog, at man hos Krak har lagt mærke til Googles avancerede brugergrænseflade.

Ved hjælp af teknologien Ajax kan man bruge Googles korttjeneste uden hele tiden at skulle genindlæse siden som hos Krak.

- Det er klart, at brugerne bliver bevidste om, at de skal sidde og vente på næste zoom-niveau i takt med, at der kommer nye konkurrenter og ny teknologi. Så det er noget, vi kigger på, siger Lars Runov.

Krak.dk er ifølge Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) Danmarks tredje mest besøgte website med op mod en million unikke besøgende ugentligt.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S