Microsoft går efter spil-annoncer

Microsoft har købt iværksættervirksomheden Massive, der lever af at placere annoncer i videospil. Handlen understreger den voksende interesse for annoncer i utraditionelle medier.

Softwarekoncernen Microsoft køber det to år gamle selskab Massive, der placerer annoncer i videospil for vægtige kunder som Coca-Cola og Honda. Det skriver Wall Street Journal.

Overtagelsen understreger den voksende interesse for at bruge hidtil uprøvede medier til annoncer.

Det amerikanske analysehus Yankee Group vurderer, at markedet for annoncer i spil runder 4,5 milliarder kroner i 2010. Til sammenligning blev der i 2003 omsat for 178 millioner kroner i annoncer i spil og 426 millioner kroner i 2004.

1,2 til 2,4 milliarder

Ifølge kilder tæt på handlen sker Microsofts overtagelse af Massive i næste uge, og købsprisen ventes at ligge mellem 1,2 og 2,4 milliarder kroner.

I denne uge overtog Viacom Xfire, der kører en messenging service, som forbinder spillere på internettet med hinanden, for 612 millioner kroner.

Og i september sidste år gik News Corp. med til at betale knap fire milliarder kroner for IGN Entertainment, som bestyrer et udvalg af web-sites rettet mod spil-entusiaster, skriver Wall Street Journal.

De tidligere statiske annoncer i spil som for eksempel en annonce for en bil på en annoncesøjle eller en husmur afløses af dynamiske annoncer i takt med, at flere og flere spil afvikles over internettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere