Hallo! Sluk så den mobiltelefon

Irriterende ringetoner og højlydt enesnak på mobiltelefonen er blevet hverdag for mange danskere. Ny kandidatafhandling foreslår, at der teknisk blokeres for mobiltelefoner på sygehuse og i biografer.

Hvis Emma Gad fortsat levede, ville hun forhåbentligt være i gang med at skrive et nyt kapitel om mobiltelefoner til bogen Takt og Tone, som udkom i 1918 og handlede om god opførsel.

I dag kan mobiltelefoner nemlig være en af de mest irriterende faktorer i sociale sammenhænge og i nogle situationer ligefrem være direkte til fare.

Den kaotiske brug kan skyldes, at der endnu ikke er fastlagte normer for, hvor høj ringetonen fra Star Wars må være, eller om det er ok lige at tage en snak med moster Inga i biografen.

Teknisk blokering
Derfor foreslår 27-årige Dan Storbæk i en ny kandidatafhandling fra Handelshøjskolen i København, at mobilselskaber opstiller små basestationer ved biografer, sygehuse og fængsler, så brugen af mobiltelefoner rent teknisk kan blokeres.

- Det kan være ret irriterende i Imperial med 1.100 biografsæder, hvis bare én mobiltelefon ringer, begrunder Dan Storbæk, der efter et 10-tal for afhandlingen kan kalde sig cand.merc.dat.

Der findes i dag allerede såkaldte jammere, som udsender støj på de frekvenser, der bruges til mobiltelefoni.

Problemet er, at de blokerer al trafik og i øvrigt er ulovlige.

Dan Storbæk foreslår derfor, at mobilselskaberne visse steder opstiller nye mobilmaster.

Det vil således være muligt at filtrere opkald, så eksempelvis alarmopkald stadigt vil gå igennem.

- Der er to måder, man kan løse problemet på. Den ene er en teknisk løsning, den anden er social etikette. Hvis vi kunne blive enige om, at vi slukkede vores mobiltelefon, når vi går ind i et mødelokale, så det er fint. Men vi kan glemme det, og selv om man kender til forbuddet, lader man bevidst sin telefon være tændt, siger Dan Storbæk.

Forretningsmodel
Dan Storbæk har i sin afhandling beskrevet den tekniske løsning, som vil gøre det muligt at filtrere opkald. Næste skridt bliver at finde en forretningsmodel for det radikale foreslag.

- Jeg har udarbejdet en lovmæssig analyse og en brugeranalyse og fundet en teknisk løsning, der kan lade sig gøre, men man skal også finde noget økonomi i det. Der skal være en forretningsmodel, hvor TDC eller Telia har en interesse i at afskærme for mobiltelefoner på visse lokationer, siger han.

Han forestiller sig, at en biograf eller et sygehus vil være villig til at betale for den slags tjenester.

I mellemtiden opfordrer Dan Storbæk til, at man slukker for mobiltelefonen på offentlige steder, hvor opkald vil være til gene.

Han arbejder i dag for GN Store Nord med at implementere Navision i Tyskland, men har ikke opgivet at tage sit afgangsprojekt videre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.