Unik søgeteknologi får 30 millioner

Den svenske virksomhed bag billedsøgemaskinen Polar Rose får 30 millioner danske venturekroner. "Ideen bag Polar Rose er unik og har potentiel stor gennemslagskraft," siger Claus Højbjerg Andersen, Nordic Venture Partners.

Den svenske iværksættervirksomhed Polar Rose får tilført 30 millioner kroner fra ventureselskabet Nordic Venture Partners. Pengene skal bruges til at bygge videre på virksomhedens unikke søgeteknologi, der kan identificere mennesker ud fra billeder på nettet.

– Ideen bag Polar Rose er unik og har potentiel stor gennemslagskraft. Billedanalyse har hidtil været forbeholdt målrettede applikationer inden for sikkerhed. Men her bruges den til at organisere billeder på nettet og derved forbedre adgangen til information, siger manden med pengene, Claus Højbjerg Andersen, partner i Nordic Venture Partners, der administrerer 2,3 milliarder kroner i 23 selskaber.

At det netop er danske venturepenge, der hældes i den Malmø-baserede virksomhed er ikke tilfældigt.

Polar Rose's administrerende direktør og partner er den danske iværksætter Nikolaj Nyholm, som stiftede Speednames i 1999. Han blev tidligere på året hentet over sundet for at omsætte den svenske billedidentifikationsteknologi til et brugbart produkt og en holdbar forretning.

Tryk på rosen

Teknologien bag billedsøgemaskinen består af et lille program, der finder ansigter i billeder på nettet. Ansigterne markeres med en rose. Et tryk på rosen giver svar på, hvem personen er, og hvem personen ligner. Brugeren kan også skrive information om personen, hvis personen ellers er bekendt.

En tilhørende søgemaskine lagrer de noterede billeder, som bliver stillet til rådighed for alle andre netsurfere. Polar Rose kan også lede efter billeder med for eksempel "bedstemor" eller "Ib fra Brørup" på brugerens online fotoalbum.

En udvalgt skare af brugere får i første omgang lov til at teste Polar Rose-programmet. Efterhånden som kapaciteten øges, bliver gradvist flere brugere lukket ind.

Der vil altid være en gratis version af Polar Rose, mens den første betalingsversion efter planen kommer til årsskiftet. Den kommercielle version af programmet skal blandt andet kunne håndtere billeder på brugerens egen computer.

Gør ligesom Skype

Den måde at markedsføre sig på minder en del om et andet dansk/svensk iværksætterteam. Da Janus Friis og Niklas Zennström lancerede Skype kastede de også deres software gratis på nettet, mens den kommercielle del i form af services og avancerede funktioner kom til senere.

Om den danske investering i virksomheden siger Nikolaj Nyholm, at investeringen er altafgørende for at kunne skalere projektet tilpas hurtigt til at bide sig fast, inden de etablerede søgemaskiner følger efter.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S