Cybercity binder abonnenter i strid med reglerne

Cybercity har hidtil bundet kunderne til deres abonnementer i strid med loven ved at kræve længere opsigelsesperioder end 30 dage. Det er sket ved kun at tillade opsigelser til regningsperioders udløb. Samtidig har selskabet nægtet at tilbagebetale forudbetalt abonnement. Efter at Computerworld er gået ind i sagen, lover Cybercity at ændre vilkårene.

Teleloven siger, at telekunder altid kan opsige deres abonnement med 30 dages varsel, når bindingsperioden på seks måneder er udløbet. Uanset hvilken dato i måneden man opsiger sit abonnement.

Det vil sige, at man ikke behøver at vente på, at det for eksempel bliver den første i måneden og heller ikke, at en eventuel regningsperiode udløber.

Derfor kan teleselskaberne ikke kræve, at opsigelsen for eksempel skal ske med et varsel på 30 dage til udløb af en regningsperiode.

Cybercity stiller urimelige krav
Alligevel er der nogle tele- og internetselskaber, der stiller krav om bestemte varsler - i strid med teleloven. Et af dem er Danmarks næststørste ADSL-udbyder, Cybercity, der har over 120.000 ADSL-kunder.

Her kræver man i betingelserne for både telefoni og for bredbåndsinternet, at kunderne opsiger deres abonnement netop med 30 dages varsel til en regningsperiodes udløb.

Men det må man altså ikke.

- Generelt siger reglerne, at efter udløb af bindingsperioden på seks måneder skal man til enhver tid kunne opsige sit abonnement med en måneds varsel. Det vil sige, at opsiger man for eksempel sit abonnement den 3. august, skal man være helt frigjort af abonnementet den 3. september, slår fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen Hans Bøgesvang Riis fast.

Cybercity holder på pengene
Men det er ikke det eneste sted, hvor Cybercity har vilkår i strid med reglerne.

Cybercity skriver nemlig også i sine abonnementsbetingelser, at selskabet ikke vil refundere forudbetalt abonnementsafgift, når man opsiger sit abonnement.

Men det krav kan selskabet heller ikke stille.

- Man skal have eventuel forudbetalt abonnementsbetaling igen, når man opsiger sit abonnement efter bindingsperiodens udløb. Det vil sige, hvis man for eksempel den 1. august har forudbetalt for tre måneder, og derefter opsiger sit abonnement den 17. august med virkning fra den 17. september, skal man have pengene igen for den del af perioden, der ligger efter 17. september, siger Hans Bøgesvang Riis, fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen.

Der gives altså ikke noget sted i lovgivningen teleselskaberne ret til at kræve abonnementsbetaling ud over de 30 dage fra opsigelsesdagen, hverken direkte eller indirekte.

Har man betalt abonnement for mere end de 30 dage frem, skal tele- eller internetselskabet refundere betalingen forholdsmæssigt.

Lover bod og bedring
Hos Cybercity er man efter Computerworlds henvendelse om sagen gået i gang med at ændre vilkårene og lave om i it-systemet, så kunderne ikke længere oplever bindingsperioder i strid med reglerne, og at Cybercity holder på forudbetalt abonnement.

- Det er selvfølgelig ikke i orden, at vores vilkår er i strid med reglerne. Jeg har sat en rettelse af vores vilkår i gang, så vilkårene senest på søndag den første oktober vil overholde reglerne, siger Henrik Skov, der er markedsdirektør i Cybercity.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Bevis værdien ved Vulnerability Management med 4 simple trin
Vulnerability Management kan føles som en endeløs klatretur. Derfor kan du med dette whitepaper få indsigt i hvordan du fokuserer på dine indsatser, beviser værdien af dit program og opnår tillid, budget og anerkendelse med fire simple steps.