Computerworld flytter ind i Second Life

Som de første danske virksomheder flytter Computerworld, Innovation Lab og IBM Danmark ind i den virtuelle verden Second Life. Vores hus, House of Horizons, bliver en innovations-generator med eksempelvis virtuelle debatmøder med redaktionen.

Computerworld etablerer i samarbejde med udviklingshuset Innovation Lab og IBM Danmark et fælles eksperimentarium – House of Horizons – for kommunikation, samarbejde og innovation i den virtuelle verden Second Life.

Formålet er at teste de kommercielle muligheder i de hurtigt ekspanderende parallelle universer på internettet, som får stadig større betydning også for den virkelige verden.

Second Life er en tredimensionel verden på nettet, hvor brugeren navigerer rundt ved hjælp af en avatar – en computerfigur, man selv skaber.

Masser af penge i omløb
Second Life tæller i dag 1,1 million brugere, som handler sammen for mere end fire millioner virkelige kroner hver dag – leje af virtuel jord, køb og salg af huse, indkøb af tøj, sko og møbler, annoncering, gambling og underholdning.

Tallene vokser med 10-20 procent hver måned.

De dygtigste virtuelle købmænd tjener flere hundrede tusinder kroner om måneden.

I Second Life bliver der handlet med Linden-dollars, men den virtuelle valuta kan veksles til rigtige penge.

Politisk spørgsmål i USA
Den amerikanske kongres anslår, at de virtuelle verdener har en samlet omsætning på flere milliarder kroner. Det har gjort beskatning af de virtuelt skabte og i dag skattefrie indtægter til et politisk spørgsmål i USA.

Second Life er udviklet af softwarevirksomheden Linden Labs, hvis bestyrelsesformand er Mitch Kapor, der i sin tid opfandt Lotus Spreadsheet, og hvis teknologiske rådgiver er Jaron Lanier, der opfandt begrebet “virtual reality” i 1980’erne.

Investorerne tæller Amazon-stifter Jeff Bezos og eBays stifter Pierre Omidyar.

Virksomheder flytter ind
En lang række toneangivende virksomheder er nu ved at indtage den nye, virtuelle markedsplads.

Japanske Sony og Toyota, amerikanske Reebok, Sun Microsystems og Wells Fargo, britiske BBC og senest Reuters er blandt de frontløbere, som er ved at etablere sig i Second Life for at udforske den nye markedsplads.

Computerworld, Innovation Lab og IBM Danmark bliver de første danske virksomheder, der etablerer sig i den tredimensionelle parallelverden.

Formålet med House of Horizons rækker langt videre end at forvandle avatarerne til forbrugere.

– Det virtuelle univers gør det muligt at skabe, udvikle og teste nye ideer på tværs af konventionelle grænser for, hvad der er muligt og umuligt. Vi kan teste nye måder at konstruere bygninger på, vi kan teste samarbejdsformer, vi kan udvikle og teste funktioner på produkter – og overføre erfaringerne til den virkelige verden. House of Horizons kan blive en forrygende innovationsaccelerator, siger Mads Thimmer, medstifter af Innovation Lab.

Nye medieformer
For Computerworld handler det først og fremmest om at eksperimentere med nye medieformer.

Vi udvider reelt Computerworlds Media Lab til Second Life.

Det kan åbne for nye journalistiske metoder, formidlings-former og teknikker.

For eksempel kan vi invitere læserne til virtuelle debatmøder med redaktionen, hvor det er muligt at drøfte et tema til bunds og nå frem til nye spørgsmål, uanset hvor i den fysiske verden deltagerne opholder sig.

Men eksperimenterne begrænser sig ikke nødvendigvis til kommunikation, samarbejde og innovation.

Second Life kan også blive rammen omkring sociale, juridiske og politiske eksperimenter, hvor ideer og metoder kan testes på det avatarbefolkede univers, før de bliver iværksat i den virkelige verden.

Computerworld, Innovation Lab og IBM Danmark opfører en bygning – House of Horizons – i Second Life, der i sig selv bliver et eksperiment i funktionalitet, med både fælles faciliteter og med muligheder for ekspansion.

Eksperimentariet House of Horizons vil være åben for partnere, som måtte være interesserede i at deltage i udforskningen af de virtuelle markeder.

Computerworld vil rapportere løbende om eksperimenterne og udviklingen i Second Life.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
IBM kommer med kortfattet kommentar: "Vi påtænker at nedlægge cirka 90 stillinger"
IBM bekræfter nu, at selskabet internt har annonceret, at det vil nedlægge omkring 90 stillinger. Den amerikanske virksomhed forsøger at nedbringe antallet af stillinger, lyder det.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Sådan vælger du det bedste intranet
At vælge den bedste, eller skal vi kalde det, den rette intranetplatform til din virksomhed eller organisation, er ikke nødvendigvis nogen let opgave. Sammenlignet med andre stykker software eller værktøjer til udførelse af specifikke behov, ja så er et intranet typisk en platform, der skal implementeres på tværs af hele virksomheden. Det med det faktum, at det også vil berøre mere eller mindre samtlige ansatte og funktionsområder, hvorfor man alt andet lige skal gøre sig ekstra umage – både mht. valg af hvilken platform, men også mht. udarbejdelse af business case, implementering, udrulning samt adoption og uddannelse. Dette er en 40 siders udførlig guide til dig som skal i gang med at vælge intranetplatform til din virksomhed, og mangler inspiration til, hvordan hele processen bør køre fra start til slut.